کدخبر: ۱۲٦۱
۲٤ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵٦

رهاورد سفرهای نوبخت و تحقق وعده‌ها در خراسان جنوبی

رهاورد سفرهای نوبخت و تحقق وعده‌ها در خراسان جنوبی
سفرهای «نوبخت» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه طی ۱۴ ماه گذشته به خراسان جنوبی دستاوردهایی برای مردم این خطه كویری به همراه داشت.

پایگاه خبری تحلیلی نسیم خاوران؛ یکی از برنامه‌های تمام سفرهای استانی مسئولان کشوری، آشنایی از نزدیک با مشکلات و موانع رشد شهرها و تخصیص بودجه‌هایی برای رشد بهتر مناطق مورد نظر بوده و است.

سومین سفر «محمدباقر نوبخت» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه طی ۱۴ ماه گذشته به خراسان جنوبی که روز پنج شنبه (۲۲ خردادماه ۹۹) با هدف بررسی میزان پیشرفت پروژه‌های سند توسعه میان مدت استان و افتتاح چند طرح عمرانی و امضای تفاهم‌نامه‌های توسعه‌ای انجام شد، دستاوردهای مطلوبی برای مردم این خطه كویری به همراه داشت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در سفر یک روزه خود به این استان کویری در بدو ورود به فرودگاه طبس از امضای تفاهم نامه های با استانداری برای توسعه خراسان جنوبی و در راستای جهش تولید خبر داد و گفت: در راستای بهره برداری از ظرفیت روزهای آفتابی استان و تولید انرژی الکتریکی از نور خورشید، تعداد هفت هزار و ۵۰۰ واحد پنل خورشیدی در مناطق مختلف استان نصب و راه اندازی خواهد شد.

تداوم اشتغالزایی

توسعه صنایع دستی استان برای ایجاد سه هزار فرصت شغلی تفاهم‌نامه دیگر بود که معاون رئیس جمهور به آن اشاره کرد و افزود: با اجرایی شدن این ۲ برنامه، تعداد ۱۰ هزار و ۵۰۰ شغل جدید در خراسان جنوبی ایجاد می شود.

نوبخت در ادامه موفقیت های خراسان جنوبی در کسب پایین ترین مقدار نرخ بیکاری در سال گذشته را نتیجه اجرای طرح های زیربنایی طی دو سال گذشته اعلام کرد و یادآور شد: در سفر قبلی به استان مقرر شده بود طی بازه زمانی دو سال ۹۸و ۹۹ مبلغ ۹۴۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های زیربنایی استان اختصاص یابد که در این مدت، مبلغ ۵۴۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی قول داد که مابقی رقم وعده شده (۴۰۰میلیارد تومان) نیز تا پایان امسال به استان تزریق می شود تا در راستای تقویت پروژه های زیربنایی هزینه شود.

سند توسعه میان مدت استان در سفر اسفند ۹۷ دکتر نوبخت تدوین و رونمایی شد که براساس آن تفاهم‌نامه ۹۴۰ میلیارد تومان برای مدت ۲ سال و اجرای پروژه‌های مختلف به خراسان جنوبی اختصاص یافت.

و اما در سومين سفر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به خراسان جنوبی، پنج هزار واحد مسکن محرومان روستایی نیز به نمایندگی در روستای بندان شهرستان بشرویه افتتاح شد. تفاهم‌نامه احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی برای اقشار محروم و کم درآمد روستایی استان فی مابین سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مسکن و کمیته امداد در جریان اولین سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه به استان در اسفندماه ۹۷، منعقد شد که به واسطه آن احداث پنج هزار واحد مسکونی به بنیاد مسکن و پنج هزار واحد مسکونی به کمیته امداد واگذار شد.

پس از گذشت یک سال و سه ماه از انعقاد این تفاهم‌نامه، تاکنون هفت هزار واحد آن با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه به متقاضیان تحویل شده است. نوبخت در این سفر قول مساعد برای تخصیص اعتبارات سه هزار واحدهای مسکونی باقیمانده را هم داد تا در سه ماه آینده افتتاح شود.

براین اساس با اجرای کامل این طرح در استان خراسان جنوبی که تا پایان شهریور امسال اعلام شده، شاخص تعداد واحدهای روستایی مقاوم‌سازی شده به کل واحدهای روستایی از ۴۸ درصد به ۵۱ درصد افزایش می‌یابد این در حالی است که میانگین کشوری مقاوم‌سازی واحدهای روستایی ۴۲ درصد است.

آغاز به کار پروژه ای جدید در حوزه مسکن/۵ هزار واحد مسکن در حاشیه شهرها احداث می شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین از آغاز به کار پروژه ای جدید در حوزه مسکن در استان خبر داد و گفت: در ادامه طرح مسکن محرومان که عمدتا برای روستائیان بود، پنج هزار واحد مسکونی دیگر برای جوانان در داخل شهر و حاشیه شهرهای استان ساخته می شود و حداکثر تا یک سال به پایان می‌رسد. برای ساخت پنج هزار واحد مسکن حاشیه شهرها ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

نوبخت در آیین امضای تفاهم‌نامه ایجاد سه هزار شغل در قالب خوشه‌های صنایع دستی و نصب و راه اندازی نیروگاه خورشیدی گفت: ۷۰ پروژه برای تحقق شعار سال جهش تولید برای خراسان جنوبی تعریف شده که یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تنها در این بخش سرمایه گذاری خواهد شد و حداقل ۵ هزار فرصت شغلی در پی خواهد داشت.

در سومین سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی قرارداد همکاری مشترک برای احداث هفت هزار و ۵۰۰ نیروگاه خورشیدی خانگی پنج کیلوواتی در مدت ۲ سال با هدف ایجاد اشتغال مستقیم برای هفت هزار و ۵۰۰ نفر بین سازمان برنامه و بودجه، استانداری خراسان جنوبی و صندوق کارآفرینی امید امضا شد.

علاوه بر این تفاهم‌نامه‌ای نیز برای ایجاد سه هزار شغل در قالب خوشه‌های صنایع دستی در ۱۱ شهرستان و در ۱۱ رسته شغلی به تناسب مزیت‌های هر شهرستان به امضا رسید. همچنین تفاهم‌نامه پروژه‌های جهش تولید استان خراسان جنوبی در سال ۹۹ نیز بین سازمان برنامه و بودجه و استانداری خراسان جنوبی به امضا رسید که بیش از یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان برای ۷۰ پروژه در قالب این تفاهم‌نامه در نظر گرفته شده است.

 همچنین تفاهم‌نامه‌ سه جانبه‌ای بین سازمان برنامه و بودجه کشور، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و استانداری خراسان جنوبی برای ساخت پنج هزار واحد مسکن محرومان در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر استان امضا شد.

محمد باقر نوبخت در حاشیه مراسم بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۴۵ کیلومتر باند دوم راه‌های خراسان جنوبی در محور طبس - یزد در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به ظرفیت‌های لازم در خراسان جنوبی تمام اعتبارات لازم در حوزه زیربنایی تا پایان سال ۹۹ به این استان اختصاص می‌یابد.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در این سفر یک‌روزه از بیمارستان در حال ساخت بشرویه نیز بازدید کرد. بیمارستانی که عملیات ساخت آن از سال ۹۰ آغاز شده و تا سال ۹۵ حدود ۱۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است. این پروژه از سال ۹۵ تا ۹۸ به دلیل نداشتن اعتبار متوقف شده بود. برای تکمیل این بیمارستان که اکنون حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ۲۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز و ۱۰ میلیارد آن از طریق اوراق قرضه تضمین شده است.

نوبخت در این بازدید بر تامین اعتبار پروژه قول مساعد داد و گفت: از لحاظ اعتباری برای تکمیل این پروژه مساعدت خواهد شد اما حمایت مالی پروژه منوط به اتمام کار عملیات اجرایی آن تا دهه فجر سال جاری است.

کارخانه زغالشویی و تولید کنسانتره زغال ‌سنگ طبس نیز در این سفر با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه به بهره‌برداری رسید. محمدباقر نوبخت در حاشیه افتتاح این پروژه در جمع خبرنگاران گفت: آخرین برنامه این سفر بازدید از واحد مجتمع زغال‌سنگ ممرادکو طبس بود که مهمترین نیاز این واحد صنعتی بحث زیرساخت‌ها است که امید است بتوانیم به‌زودی زیر ساخت‌های لازم را برای توسعه این واحدها فراهم کنیم.

میزان تحقق وعده های سفرهای پیشین معاون رئیس جمهوری به خراسان جنوبی

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در اسفندماه ۹۷ نیز که سفری دو روزه به خراسان جنوبی داشت بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار و ۲۰۰ میلیون دلار منابع ارزی در قالب ۲۰ برنامه به این استان اختصاص داد.

در مجموع در این سفر برای زیرساخت‌ های آموزش و پرورش ۶۰ میلیارد تومان، حوزه ورزش ۱۰ میلیارد تومان، توسعه گردشگری ۳۲ میلیارد تومان و عمران شهر و روستاها ۱۱۵میلیارد تومان، بخش كشاورزی ۴۳ میلیارد تومان، حمل و نقل ۵۶۰ میلیارد تومان و حوزه منابع آب ۱۲۰ میلیارد تومان به خراسان جنوبی اختصاص یافت.

وی در این سفر خود اعلام کرد با سه برنامه به خراسان ‌جنوبی آمده كه نخستین آن بحث رسیدگی به زیرساخت ‌هاست و برای آن ۹۴۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است. در این زمینه تاکنون ۵۴۰ میلیارد تومان اعتبار جذب شده و مابقی نیز تا پایان سال ۹۹ تخصیص خواهد یافت.

نوبخت یكی دیگر از برنامه های سفر خود به خراسان جنوبی را فراهم كردن زمینه اشتغال برای جوانان عنوان كرد و گفت: در این زمینه بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای استان در نظر گرفتیم.

بسته دیگری كه برای خراسان جنوبی در این سفر نوبخت به استان تعریف ‌شد مسئله احداث ۱۰ هزار مسكن محرومان با تعامل بنیاد مسكن انقلاب اسلامی و كمیته امداد بود که تاکنون هفت هزار واحد آن تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.

رئیس سازمان برنامه ‌و بودجه کشور در سفری که اسفندماه ۹۷ به خراسان‌ جنوبی داشت، برای بسته شدن پرونده حوادث محور دلهره، وعده ۲۰۰ میلیارد تومانی اعتبار را داد تا سال ۹۹ روبان بهره‌برداری از این پروژه بریده شود.

«محمدصادق معتمدیان » استاندار خراسان جنوبی مهرماه 98 در گفتگوی اختصاصی با یکی از رسانه در بحث راه‌ها استان گفت: با توجه به سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به خراسان جنوبی برای تخصیص ۱۰۰ درصدی پروژه‌های موجود و کمک از ردیف‌های ملی قول مساعد داده شده است. به گفته وی اعتبار دولتی پروژه جاده بیرجند به قاین ۱۰۰ درصد به وزارت راه و شهرسازی تخصیص داده شد و برای محور نهبندان به بیرجند و سربیشه به درح نیز اعتبارات ابلاغ شده است.

استاندار خراسان جنوبی در اردیبهشت ماه ۹۹ در این زمینه گفت: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته و اختصاص اعتبارات لازم، محور بیرجند - قاین حداکثر تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین در دی ماه ۹۸ برای دومین‌بار با هدف افتتاح ۲ هزار واحد مسکن محرومان و بازدید از روند اجرای پروژه قطعه ۱۶ راه آهن زاهدان - بیرجند - ایستگاه یونسی، سفری یک روزه به خراسان جنوبی داشت.

نوبخت در جریان این بازدید در خصوص زمان اتمام طرح اتصال خراسان جنوبی به راه آهن سراسری گفت: برای راه آهن خراسان جنوبی به فاینانس (تأمین مالی) نیاز داریم و مسئولان مربوطه تلاش خود را برای تحقق این موضوع به کار بسته اند و برای راه آهن خراسان جنوبی ۲ مصوبه در دولت داشتیم اما زمان اتمام این طرح را پس از نهایی شدن فاینانس این پروژه اعلام خواهیم کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: قبل از ترک دولت یا این پروژه را به اتمام می رسانیم و یا موانع اصلی آن را برطرف می کنیم تا راه آهن خراسان جنوبی در مسیر اتمام قرار گیرد.

در این رابطه «وحید داعی» مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌ جنوبی (۱۸ اردیبهشت ۹۹) اظهار کرد: با أخذ مصوبه هیأت وزیران اختصاص اختصاص ۴۰ هزار میلیارد ریال در قالب فاینانس داخلی برای اتصال بیرجند به شبکه راه آهن سراسری (ایستگاه یونسی) و ۷۰۰ میلیون یورو از محل فاینانس خارجی به منظور احداث راه آهن زاهدان به بیرجند صورت گرفت. تخصیص پروژه راه‌آهن زاهدان – بیرجند – یونسی در سال ۱۳۹۷ مبلغ ۱۳.۶ میلیارد ریال جهت مطالعه پروژه بوده که با پیگیری‌های استاندار تخصیص پروژه در سال ۱۳۹۸ به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال افزایش یافت.

به گفته وی علاوه بر اجرای خط ریلی مزبور، عملیات اجرایی راه آهن آنتنی فردوس از ایستگاه جزین و به طول ۷۱ کیلومتر در سال ۱۳۹۸ آغاز شد که با احتساب این دو خط ریلی، هم اکنون ۱۰۳ کیلومتر راه آهن با اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومان در خراسان‌جنوبی در دست اجرا است.

همچنین «مجید پورعیسی» رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی (۲۱ خردادماه ۹۹) در گفتگو با یکی از رسانه های استان گفت فاینانس بین المللی از روسیه برای ریل‌گذاری راه‌آهن جذب شده است.

پایان خبر/

آخرین مطالب