کدخبر: ۹۹۵
۱۰ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:٤۵

۵۷ طرح آب و انرژی در خراسان جنوبی در دست اجرا است

۵۷ طرح آب و انرژی در خراسان جنوبی در دست اجرا است
اردکانیان با بیان اینکه ۵۷ طرح آب و انرژی در خراسان جنوبی در دست اجرا است، گفت: پیشرفت فیزیکی این طرح ها به طور متوسط حدود ۵۰ درصد است البته اولویت با طرح های تامین آب شرب به ویژه در مناطق روستایی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نسیم خاوران، «رضا اردکانیان» صبح امروز (10 خرداد) در حاشیه مراسم افتتاح سد سیاهو سربیشه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پویش «الف.ب ایران» از حدود بیش از یکماه پیش برای به بهره برداری ۲۵۰ طرح بزرگ آب و برق و فاضلاب کشور با سرمایه گذاری ۵۰  هزار میلیارد تومان در سال جهش تولید آغاز شده است.

وزیر نیرو افزود: امروز پویش هر هفته الف ب ایران، بعد از استان‌های تهران، ایلام، مرکزی و سیستان و بلوچستان در سال ۹۹ در خراسان جنوبی است و سد سیاهو به عنوان چهل و یکمین سد مخزنی کشور در دولت تدبیر و امید برای مشروب کردن حدود ۵۰۰ هکتار از اراضی پایاب در خراسان جنوبی افتتاح شد.

وی ادامه داد: همچنین بهره برداری از پروژه آبرسانی به ۱۵ روستای در مناطق مختلف استان و آغاز عملیات اجرایی نیروگاه های بادی درح شهرستان سربیشه با ظرفیت ۵۰ مگاوات از دیگر پروژه های استان خراسان جنوبی است.

اردکانیان با بیان اینکه ۵۷ طرح آب و انرژی در استان خراسان جنوبی در دست اجرا است، ادامه داد: پیشرفت فیزیکی این طرح ها به طور متوسط حدود ۵۰ درصد است البته اولویت با طرح های تامین آب شرب به ویژه در مناطق روستایی است اما تامین آب استان نیز برای دوره های بلندمدت هم مدنظر است.

به گفته وی براساس سند سازگاری با کم آبی خراسان جنوبی که به تصویب کارگروه ملی رسیده بحث تامین آب استان در بخش های مختلف از جمله شیرین کردن آب دریا و انتقال آن مدنظر است و تخصیص آن داده شده و در مرحله بررسی های لازم و دعوت از سرمایه گذاران در این زمینه است.

وزیر نیرو به نیروگاه حرارتی طبس اشاره کرد و گفت: امیدواریم با سازوکارهای که برای اجرای کردن این نیروگاه پیش بینی شده است در آینده شاهد نقش این نیروگاه حرارتی در فعال کردن ظرفیت مهم معدنی استان و ایجاد اشتغال باشیم.

اردکانیان با بیان اینکه حدود ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت مطالعه شده برای استفاده از بخش انرژی تجدیدپذیر بادی در کشور داریم، افزود: وزارت نیرو مسئولیت کمیسیون مشترک با افغانستان را عهده دار است و مذاکرات ابتدایی خوبی صورت گرفته و امیدواریم با شرایطی که دولت جدید در کشور همسایه ایجاد می کند بتوانیم در این زمینه طرح های را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: هم اکنون در سطح کشور بیش از سه هزار و ۹۰۰ نیروگاه کیلوواتی و حدود یک هزار و ۹۰ نیروگاه دیگر هم در دست اجرا است که بهره برداری از آن موجب صرفه جویی قابل ملاحظه ای در مصرف آب و سوخت های فسیلی می شود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه اکنون در خراسان جنوبی سه نیروگاه مگاواتی با ظرفیت ۱۸ مگاوات در دست بهره برداری دارد، گفت: امیدواریم با اجرای نیروگاه بادی درح شهرستان سربیشه ظرفیت تولیدی استان در این زمینه به عدد قابل ملاحظه ای برسد و حتی بتوانیم از این ظرفیت برای صادارت انرژی استفاده کنیم.

اردکانیان افزود: پس از توافقی که با فدارسیون روسیه برای استفاده از وام پنج میلیارد دلاری دولتی صورت گرفت طرح هایی را پیشنهاد کردیم که یکی راه آهن زاهدان به بیرجند است و خوشبختانه دولت جمهوری اسلامی ایران این طرح را به تصویب رساند و اکنون در حال پیگیری با دستگاه های مختلف از جمله وزارت اقتصاد و دارایی روسیه هستیم و امیدواریم در همین یکسال باقی مانده فعالیت دولت دوازدهم بتوانیم طرح را به نقطه خوبی از لحاظ آماده شدن برای اجرا برسانیم.

پایان خبر/

آخرین مطالب