کدخبر: ٦۰۸۷۲
۱۵ آذر ۱٤۰۲ ساعت ۱۵:۰۱
دست بافته های بیرجندی با ویژگی های خاص و تلفیق هنر بین استانی دوخت می خورد: 

«پانبوک»؛ زمستان گرم، تابستان سرد

«پانبوک»؛ زمستان گرم، تابستان سرد
دست بافته های «پانبوک» بیرجند با ویژگی های خاص و تلفیق با هنر استان های دیگر، تبدیل به لباس می شود.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نسیم خاوران- زهرا جاهد ازگروه دستباف پانبوک در نمایشگاه دستاوردهای هفته پژوهش و فناوری مراحل تولید البسه پانبوک را تشریح کرد و گفت: پارچه های دستباف  ازپنبه های خالص تولید می شود. بافنده ها با نخ های پنبه ای پارچه ها را می بافند بعد آنها را در کارگاه خیاطی تبدیل به انواع لباس(مردانه،زنانه،بچگانه) می کنند  البته در این بین از تزئین و زینت دادن لباس ها باتلفیق هنر و به کار بردن انواع رودوزی های سنتی، سوزن دوزی بلوچ، رشتی دوزی با نخ ابریشم، نقاشی با کار دست  و هر نوع کار ممکن بر روی پارچه غفلت نمی شود البته همه این کارها هنر دست است.
زهرا جاهد به مزیت ها و ویژگی های لباس های پنبه ای هم اشاره کرد: الیاف کاملا طبیعی و دارای پنبه خالص هست و درزمستان گرم و درتابستان خنک کردن است و بوی عرق هم نمی گیرد . از آن طرف حوله های دستباف هم سریع خشک شده و بو نمی گیرد و جذب آب آنها فوق العاده زیاد هست. 
وی درباره میزان تسهیلات و سرمایه اولیه این کار هم پاسخ داد: آورده اولیه شرکت حدود 250 یا300 تومان  بود که البته پس از شروع به کار 100 میلیون تسهیلات نیز گرفتیم.
وی فروش و بازاریابی این دستبافته های پنبه ای را  بیشتر ا زطریق حضور در نمایشگاه ها و همچنین سفارشات  فضای مجازی بیان کرد و افزود: در درنمایشگاه های کشور ازقبیل کیش، انزلی ، تهران و خارج از استان داریم و و به منظور بازاریابی حضور در این درنمایشگاه ها ضرورت دارد. در کنار این ها برخی مشتری ها، با خرید  و حمل چمدانی از پانبوک، لباس های پنبه ای را در مزون های خارج از کشور معرفی کردند. 
وی با اشاره به خواص درمانی درمانی دست بافته های پنبه ای گفت: الیاف کار طبیعی و خالص بوده و برای افرادی که حساسیت پوستی دارند مناسب است.
وی یادآور شد:  انواع لباس با سوزن دوزی های مختلف، رانر،کوسن، روتختی، انواع حوله (نوزاد، دست و صورت،حمام) تولید می شود.
به گفته وی بافنده ها در  روستاها و کارگاه تولیدی در بیرجند مستقر است و برای 15 تا 20 نفر به طور مستقیم و 150 نفر به شکل غیرمستقیم اشتغال زایی شده است.

آخرین مطالب