کدخبر: ٦۰۸٦۲
۱٤ آذر ۱٤۰۲ ساعت ۱۱:٤۵
معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری

طرح پژوهشی شرکت آب منطقه ای؛ قابلیت رصدخانه آب را دارد

طرح پژوهشی شرکت آب منطقه ای؛ قابلیت رصدخانه آب را دارد
فرزانگان گفت: پروژه دانش بنیان در حوزه جمع آوری اطلاعات منابع آب استان قابلیت رصدخانه شدن را دارد.

به گزارش پایگاه خبری نسیم خاوران-  و به نقل از ستاد خبری نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری، حسین فرزانگان به تشریح فناوری های این مجموعه در نمایشگاه هفته پژوهش پرداخت و گفت: تجهیزاتی که برای اندازه گیری و جمع آوری داده های منابع آب زیر زمینی و دستگاه های حوزه مطالعات منابع آب لازم است و همچنین در حوزه گردشگری و امکاناتی که در این حوزه در حوزه آب مورد استفاده قرار می گیرد به نمایش گذاشته شده است.


فرزانگان توضیح داد : فیلم ها و تصویر برداری سه بُعدی از سد ها تهیه شده که برای سرمایه گذاران و بازدید کنندگان قابل استفاده است. 
وی درباره این که فناوری های شرکت آب منطقه ای چقدر متناسب با نیاز استان و موضوع کم آبی است پاسخ داد: از کنتور هوشمند آب و برق، برای اندازه گیری و پایش میزان برداشت آب از چاه ها استفاده می شود طرح ایجاد سیستم هوشمند متمرکز، برای پایش آنلاین منابع آب در حال پیگیری و انجام است که اطلاعات کنترل را از تمامی نقاط استان جمع آوری می کند. این طرح مهم امکان مشاهده برداشت آب از چاه ها را به صورت آنلاین فراهم کرده است.


معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین پروژه دانش بنیانی در حوزه جمع آوری اطلاعات منابع آب را در دست اجرا و برای پایش آنلاین است که اطلاعات در ستاد شرکت قابل دسترسی است. 


مهندس فرزانگان تاکید کرد: در کشور نمونه ای مانند خراسان جنوبی برای جمع آوری اطلاعات منابع آب وجود نداشت اما در بحث کنتورهای هوشمند، در چند استان اقدام شده است البته سیستم های کاری و روش خراسان جنوبی متفاوت و در حال تست است که در صورت رسیدن به سرانجام، به عنوان رصد خانه آب قابل توجه است.


وی در مورد حمایت از پژوهش گران توضیح داد : قراردادهایی با دانشگاه ها بر اساس اعتبارات پژوهشی سالانه منعقد و پژوهش انجام می شود. همچنین حمایت از پایان نامه های ارشد و دکترا هم اعتباراتی دارد در دوسال گذشته از محل منابع شورای عالی تحقیقات و فناوری هم برای پروژه های پژوهشی اعتباری محقق شد.


معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی افزود: دو پروژه با دانشگاه بیرجند اجرا شد که سال گذشته 200 میلیون تومان اعتبار ملی داشت. امسال هم 500 میلیون تومان به حوزه اختصاص می یابد که به این منظور برنامه سازگاری با کم آبی و تعادل بخشی آب ها و پروژه مدیریت مشارکتی منابع آبی زیرزمینی آبخوان دشت بشرویه، با ذی نفعان دردستور کار و در این پروژه قرار است برای ورود بهره برداران منابع آب های زیر زمینی یعنی کشاورزان، صنایع و آب شرب در مدیریت آب زمینه سازی شود.

آخرین مطالب