کدخبر: ٦۰۸۳۲
۲٦ آبان ۱٤۰۲ ساعت ۲۰:۲۹
فرماندار خوسف:

هفته فرهنگی خوسف شروعی برای حرکت همه‌جانبه شود

هفته فرهنگی خوسف شروعی برای حرکت همه‌جانبه شود
حسینی گفت: هفته فرهنگی خوسف با نگاه توجه به پاسداشت هویت غنی و اصالت این منطقه برگزار شد که می‌تواند شروعی برای حرکت همه‌جانبه در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و ... شود.

به گزارش نسیم خاوران و به نقل از خبرگزاری شبستان ، علی حسینی امروز (۲۶ آبان) در برنامه دیدار شبکه خاوران اظهار کرد: سال گذشته در شورای فرهنگ عمومی استان روز ۲۸ آبان مصادف با وفات ابن حسام به نام روز خوسف اعلام است که امسال همه دستگاه‌های اجرایی دست به دست هم دادیم و هفته فرهنگی در شهرستان خوسف در حال برگزاری است.

 

فرماندار خوسف با بیان اینکه این شهرستان دارای مفاخر، میراث فرهنگی و گردشگری فراوانی است لذا می‌تواند به صورت مستقل هفته فرهنگی قابل توجهی برگزار کند، افزود: بهترین معادن خراسان جنوبی و بزرگترین شهرک صنعتی با عنوان شهرک شهید رحمانی در این شهرستان قرار دارد.

 

به گفته وی در مدت اخیر با ورود دولت سیزدهم بسیار از زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری فراهم شده است و مهمترین قطب گردشگری خراسان جنوبی با ثبت بیشترین بافت تاریخی در شهرستان خوسف قرار دارد.

 

حسینی با اشاره به اینکه خوسف از لحاظ آثار ثبت ملی جایگاه رتبه دوم استان خراسان جنوبی را دارد، عنوان کرد: خوسف یک شهرستان گردشگری چهار فصل است که در تابستان محصول عناب و در پاییز گل نرگس برداشت می‌شود.

 

فرماندار خوسف به گردشگری عشایر، مذهبی و بیابانی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در دل کویر خوسف رودخانه دائمی در تمام طول سال در جریان است که در استان بی‌نظیر می‌باشد.

 

وی ادامه داد: خوسف با تمام این ظرفیت‌ها یکی از قطب‌های آینده و مهمترین عامل تولید ناخالص استان خواهد بود اما لزوما همه اینها موجب توسعه نمی‌شود لذا آنچه که موجب حرکت و توسعه و پیشرفت می‌شود امیدی لازم دارد که مردم آن منطقه به سمتش حرکت کنند؛ نیاز به اعتماد به‌نفس و حمایت قلبی دارد.

 

حسینی بیان کرد: موضوعات فرهنگی از مطالبات اولیه مردمی بوده است و خوسف بیش از هر آنچه که اشاره شد، دارد میراث فرهنگی و هویت استانی است؛ شاید در گذشته نسبت به داشته‌ها و میراث فرهنگی‌مان بی‌توجه بوده‌ایم که این نگران‌کننده است.

 

فرماندار خوسف افزود: آن زمانی که نسبت به میراث فرهنگی و هویت خودمان بی‌تفاوت شویم دیگر هیچ توسعه‌ای به هیچ شکلی صورت نخواهد پذیرفت و اگر توسعه‌ای هم اتفاق بیافتد منجر به معضلات اجتماعی می‌شود چون نمی‌توانیم مدیریتش کنیم.

 

وی در ادامه برگزاری هفته فرهنگی شهرستان خوسف را اتفاق مبارکی توصیف کرد و گفت: هفته فرهنگی خوسف با این نگاه شروع شد که میراث فرهنگی این شهرستان را پاس بداریم و توجه به هویت غنی و اصالت این منطقه کنیم که می‌تواند شروعی برای حرکت همه‌جانبه در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و ... شود.

 

شرایط برای ورورد سرمایه‌گذاری بدون دغدغه در خوسف فراهم می‌شود

حسینی با اشاره به تشریح اینکه چرا برخی از زیرساخت‌ها مهمی که می‌توانست در شهرستان تحرک ایجاد کند در گذشته اتفاق نیفتاده، بیان کرد: خوسف در دیرترین حالت ممکن در سال ۹۱ تبدیل به شهرستان شده است و در سال‌های قبل هم عقب‌ماندگی تاریخی این شهرستان داشته است که نمی‌شود، آن را رد کرد؛ به عنوان مثال بیمارستانی و استخری است که ساخت آن ۱۱ سال طول کشیده است.

 

فرماندار خوسف ادامه داد: شهرک صنعتی که سالها زیرساخت‌های آن فراهم نشده و تنش‌های آبی که حداقل سابقه هفت ساله دارد، یا مجتمع فرهنگی و هنری ناقوس ۱۸ سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد و هنوز ساخته نشده است.

 

وی به روی کارآمدن دولت سیزدهم و حرکت جهادی در دو سال اخیر اشاره کرد و افزود: برای اولین بار پس از ۱۱ سال اورژانس بیمارستان خوسف را راه‌اندازی کردیم و تمام تجهیزات بیمارستان در همین مدت کوتاه تأمین و آزمون استخدامی برگزار شد و به زودی همه بخش‌های بیمارستان خوسف افتتاح خواهیم کرد.

 

حسینی خاطر نشان کرد: در یک سال گذشته بیشترین تزریق اعتبار نسبت به ۱۱ سال گذشته در شهرستان خوسف برای تکمیل پروژه بیمارستان داشته‌ایم.

 

فرماندار خوسف با بیان اینکه در شهرک شهید رحمانی که سرمایه‌گذار خارجی دارد اتفاقات خوبی رقم خورده و بحث روشنایی آن انجام شده و در همین یکی دو هفته اخیر خط انتقال برق این شهرک افتتاح می‌شود و ظرفیت برق آن پس از سال‌ها دو برابر خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه در حوزه زیرسازی و آسفالت معابر با ترک تشریفات در هفته آینده کلنگ‌زنی می‌شود، عنوان کرد: عملیات اجرایی پست برق ۱۳۲ کیلوواتی به زودی آغاز خواهد شد.

 

حسینی به مشکل آب شهرستان خوسف اشاره کرد و ادامه داد: بخش قابل توجهی از پساب فاضلاب بیرجند به سمت خوسف سرازیر خواهد شد و ۴۵ لیتر بر ثانیه به شهرک شهید رحمانی اختصاص می‌یابد.

 

فرماندار خوسف خاطر نشان کرد: همه شرایطی که سرمایه‌گذار دغدغه آن را دارد و باید برای آن پیش‌بینی، برنامه‌ریزی و مدیریت ریسک کند، در شهرستان خوسف در حال فراهم شدن است و با این مدل کار به زودی حضور سرمایه‌گذارانی که در اندازه اجرای مگاپروژه ورود کنند را خواهیم داشت. هم اکنون هم پیش‌بینی‌هایی برای کلنگ‌زنی مگاپروژه‌هایی در دهه فجر در دستور کار است.

 

تلاش برای جهانی شدن خوسف

وی با اشاره به برنامه‌های محوری هفته فرهنگی خوسف گفت: این هفته از ۲۳ آبان‌ماه با برگزاری یادواره ۱۰۵ شهید شهرستان خوسف و شهدای خاندان عبادی آغاز شد.

 

حسینی با بیان افتتاح نمایشگاه فرهنگی در خوسف، افزود: برای اولین‌بار جشنواره مله‌بافی در ۲۵ آبان‌ماه برگزار شد و دلیلی اصلی هم این بود که از سال ۹۸ که خوسف به عنوان شهر ملی «مله» در کشور شناخته شد پیگیر این بودیم که با توجه میزان کشت، تعداد بافندگان و اینکه مله با زندگی مردم در گذشته عجین بوده، برنامه‌ای اجرا کنیم که به جهانی شدن «مله» در خوسف کمک کند.

 

فرماندار خوسف بیان کرد: همزمان با جشنواره مله‌بافی، پلاکوبی منزل هنرمند مله‌بافی مرحومه صغری طحان انجام و دبیرخانه‌ای برای شهر ملی «مله» راه‌اندازی شد و همچنین تفاهم‌نامه در قالب ترویج کشت پنبه مله با جهاد کشاورزی منعقد شد که همه این برنامه‌ها در راستای این بود که خوسف را به عنوان اولین شهر جهانی استان خراسان جنوبی در حوزه «مله» مطرح کنیم.

 

وی با بیان اینکه میز خدمت فرهنگی در این هفته برپا شد، گفت: بزرگداشت استاد شکوهی پدر علم تعلیم و تربیت ایران و شب شعر به یاد استاد ناقوس و استاد راشد محصل فردا ۲۷ آبان‌ماه در خوسف برگزار خواهد شد.

 

حسینی افزود: اختتامیه هفته فرهنگی خوسف با همکاری فرمانداری، جهاد دانشگاهی و نهاد کتابخانه‌های استان با حضور استاندار خراسان جنوبی و مهمانان کشوری برگزار خواهد شد و از همه مردم برای شرکت در این مراسم دعوت می‌کنیم.

 

فرماندار خوسف در پایان تأکید کرد: هر آنچه که یک ملت، منطقه یا شهرستان می‌تواند داشته باشد هویت و حوزه میراث فرهنگی آن است که موجب حرکت، امید و اعتماد به‌نفس می‌شود و امیدواریم با برگزاری هفته فرهنگی خوسف قدمی در معرفی واقعیت‌های فرهنگی که شاید مغفول واقع شده است، برداریم.

آخرین مطالب