کدخبر: ٦۰۸۳۱
۲۵ آبان ۱٤۰۲ ساعت ۱۵:۲٦
مدیرکل میراث فرهنگی، صنابع دستی و گردشگری خراسان جنوبی:

پرونده ثبت جهانی مله بافی آماده می شود

پرونده ثبت جهانی مله بافی آماده می شود
شاهوردی از اعلام آمادگی برای آموزش و ارائه تسهیلات برای توسعه هنر مله بافی خوسف خبر داد و گفت: آمادگی داریم پرونده این محصول را برای ثبت جهانی تهیه شود.

به گزارش خبرنگار نسیم خاوران- هادی شاهوردی_ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی امروز پنج شنبه (25 آبان) در اولین جشنواره مله بافی خوسف اظهار کرد: شهرستان خوسف در حوزه سه گانه صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری در سطح استان اولین است.

 

وی با بیان اینکه بعد از مرکز استان، بیشترین اثر ثبت ملی متعلق به خوسف است، افزود: همچنین این شهرستان بیشترین سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی را در خراسان جنوبی به خود اختصاص داده است. 

 

وی از خوسف به عنوان یک بسته «گردشگری سلامت، تاریخی، مذهبی» یاد کرد و گفت: توجه به گوهرسنگ ها که جزو زنجیره اقتصادی استان شده اند قابل تقدیر است.


شاهوردی با اشاره به دبیرخانه شهر ملی مله بافی خوسف، گفت: ما روستای جهانی خراشاد را در حوزه پارچه بافی داریم ولی هنوز دبیرخانه ندارد.

 

وی از وجود 70 صنعتگر در حوزه مله و 6 هکتار سطح زیر کشت پنبه مله خبر داد و گفت: این سطح هکتار باید گسترش یابد تا ثبت جهانی آن تسریع شود.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: مله بافی جدا از توبافی و پارچه بافی است که تلفیق آن با سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی می تواند یک محصول دارای برند و ارزشمند و قیمتی باشد.

 

شاهوردی از اعلام آمادگی برای آموزش و ارائه تسهیلات برای توسعه هنر مله بافی خوسف خبر داد و خاطرنشان کرد: نصب المان‌های سطح شهر و نامگذاری محلات و مناطق توسط شهرداری باید در اولویت قرار بگیرد، ما نیز آمادگی داریم پرونده این محصول را برای ثبت جهانی تهیه کنیم.

آخرین مطالب