کدخبر: ٦۰۸۲۲
۲۲ آبان ۱٤۰۲ ساعت ۰۵:۲۹
امام جمعه خوسف:

«ابن حسام خوسفی» در کتب درسی معرفی شود

«ابن حسام خوسفی» در کتب درسی معرفی شود
حجت الاسلام اسماعیلی با اشاره به اینکه ابن حسام خوسفی یک شاعر آیینی اما ناشناخته است، گفت: در کتب درسی بحث معرفی شخصیت های ادبی شهرستان خوسف از جمله ابن حسام خوسفی باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری نسیم خاوران- حجت الاسلام علی اسماعیلی-امام جمعه خوسف-در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قدمت و پیشینه فرهنگی شهرستان خوسف به سده چهارم بر می گردد.

 

وی با اشاره به اینکه شخصیت هایی که در دامن این شهرستان پرورش یافته اند نشان از قدمت، ظرفیت و استعدادهای فرهنگی شهرستان دارد، افزود: خوسف دارای فرهنگی بالا و اندیشه ای پویا است.

 

حجت الاسلام اسماعیلی با تاکید بر اینکه باید از فرصت هفته فرهنگی برای معرفی مفاخر شهرستان خوسف استفاده شود، افزود: شخصیت بزرگ این شهرستان محمدبن حسام خوسفی، قدیمی ترین دانشمند و گوینده توانا است که در آسمان دانش و ادب گوینده ای برجسته و بی مانند بوده است.

 

امام جمعه خوسف ادامه داد: این شاعر گرانمایه با آثار خود در شهرستان خوسف فضای معنوی ایجاد کرده و اسوه زهد و تقوا است.

 

وی با بیان اینکه در شهرستان خوسف، مولفه های هویت ایرانی اسلامی به فراوان مشاهده می شود، افزود: جا دارد به فرهنگ و استعدادهای فرهنگی شهرستان پرداخته شود و در هویت اسلامی و ایرانی ذیل زبان و ادب فارسی شاهد استعدادهای فراوانی هستیم و گویش مردم نزدیک ترین پیوستگی ها را با زبان فارسی دارد.

 

حجت الاسلام اسماعیلی در ادامه گفت: در حوزه سبک زندگی اسلامی و نحوه تعاملات اجتماعی شاهد رفتارهای فرهنگی هستیم که نشان از تدین و علم و ادب این شهرستان دارد.

 

امام جمعه خوسف با اشاره به اینکه در زندگی و سبک زندگی مردم خوسف متانت و قناعت قابل مشاهده است و سبب شده در مسائل اجتماعی کمتر گرفتار سبک زندگی غربی شوند، تصریح کرد: در حوزه اخلاق و فرهنگ به واسطه مجاهدت های حدود نیم قرن خاندان عبادی سبب شده تا هویت شهر حفظ شود.

 

وی در خصوص مهم ترین مطالبه فرهنگی شهرستان خوسف گفت: مهم ترین مطالبه این است که به پایگاه زبان فارسی که جز اولویت های نقشه مهندسی فرهنگی کشور است، توجه ویژه ای شود و انتظار است به استعدادهای شهرستان نیز توجه و زمینه شکوفایی این استعدادها فراهم شود.

 

حجت الاسلام اسماعیلی ادامه داد: در حوزه فرهنگی شهرستان خوسف به عنوان یک الگو و نمونه می تواند معرفی شود و در کتب درسی بحث معرفی شخصیت های ادبی از جمله ابن حسام خوسفی مورد توجه قرار گیرد و از اشعار ایشان استفاده شود.

 

امام جمعه خوسف با بیان اینکه ظرفیت های فرهنگ دینی مورد توجه قرار گیرد، گفت: با کمبودهای فراوانی از نظر ساختار اداری و توجه دولت به مسائل فرهنگی در خوسف مواجه هستیم و ساختار فرهنگی موجود در خوسف ضعیف است و نمی تواند استعدادهای فرهنگی را معرفی کند و به بحث کمبود زیرساخت های فرهنگی در این شهرستان توجه شود.

 

وی در پایان بیان کرد: مسجد جامع شهر که یکی از آثار ارزشمند و گران بهای تاریخ صدر اسلام در خود دارد نیازمند توجه میراث فرهنگی است.

آخرین مطالب