کدخبر: ٦۰۸۱۵
۲۳ آبان ۱٤۰۲ ساعت ۱۲:٤۸
امام جمعه خوسف تاکید کرد:

لزوم توجه به عناصر فرهنگ ساز شهرستان خوسف

لزوم توجه به عناصر فرهنگ ساز شهرستان خوسف
حجت الاسلام اسماعیلی گفت: عناصر فرهنگ ساز در خوسف وجود دارد اما به آن توجه کمتری شده و آداب و رسوم اجتماعی و جشن های خوسف بر اساس باورهای دینی شکل گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری نسیم خاوران- حجت الاسلام علی اسماعیلی امروز (۲۳ آبان) در دیدار با فرماندار خوسف اظهار داشت: به واسطه انقلاب اسلامی ما به نعمت های فراوانی رسیده ایم و اگر امروز از این نعمت ها بهره مند می شویم مدیون انقلاب اسلامی هستیم.

 

امام جمعه خوسف با بیان اینکه شهرستان خوسف از جهات متعدد برجسته است، افزود: آبان در تاریخ خوسف، روزهای خاصی است و در این ایام تاریخ وفات آیت الله سیداحمد عبادی و ابن حسام خوسفی قرار دارد.

 

وی با اشاره به اینکه امروز شاهد این هستیم که نام خوسف بر سر زبان ها جاری هست و همه به جهات خوسف توجه می کنند، اظهارامیدواری کرد: در این مسیر با کمک شهدا بتوانیم برنامه های خوبی را اجرا کنیم. باید فرهنگ عمومی خود را بر اساس سیره و شخصیت شهدا تنظیم کنیم.

 

حجت الاسلام اسماعیلی در ادامه بیان کرد: اگر شهدا را به جوانان معرفی نکنیم قطعا کوتاهی کرده ایم و این نسل جدید از ما گلایه خواهند کرد و امروز باید به وطیفه خود عمل کنیم.

 

وی با بیان اینکه فرهنگ به معنای طرز زندگی جمعی است، افزود: این زندگی جمعی نیاز به مدل، قالب و الگو نیاز دارد و اگر به آنان توجه خاصی نشود حرکت ها و فعالیت های فرهنگی اثربخش نخواهد بود.

 

امام جمعه خوسف در ادامه گفت: اگر ما جهت اجرای برنامه های فرهنگی، مدل و الگوهای دینی و اسلامی را انتخاب کنیم قطعا بر شکل گیری رفتارهای فرهنگی موثر خواهد بود.

 

حجت الاسلام اسماعیلی عنوان کرد: باید ارزش ها و ضدارزش ها و خوب و بدهای مبنایی را شناسایی کنیم و به آداب و رسوم اجتماعی، رفتارهای نخبگان، قوانین و ساختارها توجه داشته باشیم چرا که این موارد جز عناصر فرهنگ ساز هستند.

 

وی با بیان اینکه امروز نمادها، حرف اول را می زنند، گفت: اگر زیرساخت را بر اساس باورها و ارزش ها تنظیم کنیم آن تمایلات شخصی کمرنگ خواهد شد اما اگر تمایلات حرف اول را بزند فعل فرهنگی صورت نخواهد گرفت.

 

امام جمعه خوسف ادامه داد: باید لایه های رفت و برگشتی بین عناصر فرهنگی درست تنظیم کنیم تا رفتارهای فرهنگی شکل بگیرد و در شهرستان خوسف اگر فرهنگ می درخشد به این دلیل است که ارزش گذاری ها بر اساس معیارهای دینی صورت گرفته است.

 

حجت الاسلام اسماعیلی در ادامه عنوان کرد: اگر ابن حسام را امروز به عنوان یک چهره شاخص معرفی می کنیم، بحث معرفت، عرفان و تدین ابن حسام است که ایشان را در دل ها جای داده است.

 

وی ادامه داد: اگر شخصیت هایی همچون خاندان عبادی، ابن حسام، دکتر شکوهی، راشد محصل و ... رشد پیدا کرده اند به واسطه این باورها و ارزش ها است.

 

امام جمعه خوسف با اشاره به اینکه عناصر فرهنگ ساز در خوسف وجود دارد، افزود: اما به آن توجه کمتری شده است و آداب و رسوم اجتماعی و جشن های خوسف بر اساس باورهای دینی شکل گرفته است.

 

حجت الاسلام اسماعیلی در پایان بیان کرد: برای اینکه فرهنگ اصیل و ناب را حفظ کنیم باید الگو و مدل اسلامی ایرانی معرفی شود و بدانید که دنیا لذت می برد که جوانان ما دچار بحران هویت شوند چرا که به سمت هویت های غربی خواهند رفت‌ پس اجازه ندهیم فرزندان ما گرفتار شوند.

آخرین مطالب