کدخبر: ٦۰۸۰٤
۲۱ اردیبهشت ۱٤۰۲ ساعت ۱۳:۰۹
معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

مراکز جامع از سرگردانی بیمار جلوگیری می کند

مراکز جامع از سرگردانی بیمار جلوگیری می کند
دکتر اسماعیلی گفت: راه اندازی مراکز جامع و تخصصی از سرگردانی بیمار جلوگیری می کند.

به گزارش پایگاه خبری نسیم خاوران- دکتر علی اکبر اسماعیلی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان جنوبی در مراسم افتتاحیه مرکز جامعه توانبخشی، پزشکی لیان، جامع بودن مرکز را باعث تمایز آن داست و گفت: با توجه به این مهم که بیماران چند معلولیتی دارای اختلال گفتاری، شنوایی، ذهنی و... هستند، این گونه مراکز کمک شایانی به جامعه هدف دارد.

معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تشریک مساعی را باعث گرفتن خدمات بهتر توسط بیمار دانسته و گفت: این گونه مراکز از سرگردانی بیمار جلوگیری می کند.

دکتر اسماعیلی با بیان اینکه راه اندازی فضای فیزیکی ایده آل گرانه نیاز به فضای بزرگتری دارد ابراز امیدواری کرد: با فرهنگ سازی انجام شده بتوان از حمایت بهداشت و درمان و بهزیستی در زمینه تسهیلات و... برای گسترش مرکز استفاده کرد.

وی با بیان اینکه جای اینگونه خدمات و فعالیت مراکز جامع در استان خالی است، افزود: تجمیع خدمات و ارائه آن به صورت تیمی به بیمارمهم است و از آنجا که در کارهای تیمی کمتر حرکت کردیم و امید است این مهم الگویی برای کار تیمی در سطح استان باشد.

معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در بحث خدمات توانبخشی به این مهم اشاره کرد که جامعه ای که به سمت ارائه خدمات توانبخشی می رود نشان دهنده ترقی و توسعه یافتگی آن جامعه است هر چه جامعه توسعه یافته تر باشد خدمات توانبخشی  جای بیشتری باز می کند چرا که جزو خدمات پایه تلقی نمی شود.

به گفته وی خدمات پایه نیازهای زیستی انسان است و به تدریج به هرم نیازهای انسانی می رسیم در خدمات پزشکی، خدمات توانبخشی  جزو خدمات مهم است و جامعه ای فضا برای خدمات توانبخشی باز می کند که توسه یافتگی بیشتری داشته باشد و باید در سیاست گذاری و فرهنگ سازی ها در جامعه این مهم را جا بیندازیم.

وی با اشاره به این مطلب که یک پله به توسعه یافتگی در بیرجند در حیطه خدمات دهی به معلولان افزوده شده است و  این مهم نگاه اعتباری و سیاست گذاری به خصوص در پوشش بیمه ها  را می طلبد، یادآور شد: در بحث هزینه ها کیس اختلال گفتاری، شنیداری و..با یک و دو جلسه بهبود پیدا نمی کند و ممکن است در سالیان متمادی فرد به صدها جلسه با هدف افزایش کیفیت، نیاز داشته باشد.

به گفته وی این مهم هزینه زیادی را بر دوش خانواده می گذارد و باید ساختارهای بیمه ، تقبل بیمار در این زمینه ها  افزایش یابد و با توجه به سیاست گذاری های صورت گرفته امید است در بسته جدید بیمه های سلامت خدمات توانبخشی جای بهتری پیدا کرده اما ممکن است با آنچه مدنظر است(کاهش هزینه بیمار) فاصله داشته باشد.


معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تأکید کرد: همه باید برای فرهنگسازی و سیاست گذاری حمایتی کمک کرده تا خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه پایه  وتکمیلی بیشتری قرار گیرد.

دکتر اسماعیلی با بیان اینکه باید از ظرفیت رسانه برای فرهنگ سازی کمک گرفت، گفت: باید با استفاده از ظرفیت رسانه نسبت به فرهنگ سازی در خصوص این مهم که خدمات توانبخشی خدماتی است که با چند جلسه بهبودی حاصل نمی شود، اقدام کرد.

وی با اشاره به این مهم که توانمند سازی و استقلال مددجو و کاهش وابستگی به مراقبین حائز اهمیت است، یادآور شد: انتظار می رود با ارائه خدمات، توانمندسازی بیمار افزایش یابد و باید در فرهنگ سازی عمومی،  فضای رسانه، خانواده، جامعه پزشکی این مهم انجام شود.

حسن شرفی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی هم به فعالیت کلینیک دولتی بهزیستی در گذشته اشاره کرد و افزود: بعد از تعطیلی این مرکز حالتی پیش آمد که خدمات دریافت شده در بحث توانبخشی گران است اما از سال گذشته با بیمه سلامت تفاهم نامه ای تحت این عنوان بسته شد و بر این اساس 70 درصد هزینه ها را بیمه تقبل کرده و این مهم نیاز به اطلاع رسانی و آگاهی بخشی دارد. 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه در گذشته معلولان خدمات مورد نیاز خود را از جاهای مختلف شهر دریافت می کردند، گفت:  سعی می شود برای جامعه هدف وارد فاز یکسری قرارداد و تفاهم نامه شد تا جامعه هدف به صورت تجمیع خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

شرفی با بیان اینکه در سال گذشته جامعه هدف از کلنیک های غیر طرف طرف قرارداد خدمات دریافت کرده و هزینه های بالایی پرداخت کردند، تأکید کرد: به همین منظور این مهم امسال در دستور کار قرار گرفته تا کلنیک های طرف قرارداد برای کاهش هزینه های جامعه هدف ورود کنند.

وی تعداد معلولان استان را 20 هزار نفر اعلام کرد و گفت: معلولان بیشتر نیازمند خدمات توانبخشی هستند و اغلب این افراد باید به صورت هفتگی خدمات دریافت کنند وعدم دریافت خدمات منجر به مشکلاتی مانند زخم بستر، مشکلات جسمی و.... می شود و برای جلوگیری از شدت معلولیت باید خدمات دهی به صورت مستمر انجام شود.

وی ضمن قدردانی از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بابت تسهیل در اخذ مجوز راه اندازی این مرکز، ابراز امیدواری کرد: جامعه هدف از مزایای این مرکز بهره مند شوند

آخرین مطالب