کدخبر: ٦۰۷۹۸
۱۸ آبان ۱٤۰۲ ساعت ۲۰:٤۸
برای خور روستای ملی گوهرسنگ ها ثبت شد:

کلنگ زنی اولین مجتمع صنایع دستی خراسان جنوبی

کلنگ زنی اولین مجتمع صنایع دستی خراسان جنوبی
اولین مجتمع صنایع دستی خراسان جنوبی در "خور" روستای ملی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی کلنگ زنی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نسیم خاوران- در آستانه هفته فرهنگی شهرستان خوسف و با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، فرماندار خوسف و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی عملیات اجرایی این مجتمع  آغاز شد.


معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در این مراسم گفت: این پروژه با همکاری دولت و بخش خصوصی انجام می شود و بیش از چهار میلیارد تومان از محل سفر دوم ریاست جمهوری اعتبار دارد و در آن 20 غرفه غرضه محصولات صنایع‌دستی پیش بینی شده است. 


"جواد اشرفی" افزود: این پروژه در راستای سیاست تکمیل زنجیره ارزش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی خراسان جنوبی انجام می شود و هدف از این کلنگ‌زنی، احداث مجتمع صنایع‌دستی به منظور گردآوری هنرمندان در کنار هم است.


اشرفی گفت: شهرستان خوسف دارای معادن غنی طلا و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی است. سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی یکی از پایگاه‌های مهم در امر اقتصاد مردمی است که می تواند برای پایدار ی جمعیت در مناطق روستایی مورد استفاده قرار بگیرد.


وی اضافه کرد: در  استان دو زنجیره ارزشی محصولات کشاورزی و گوهر سنگ تعریف شده است.


معاون استاندار گفت: از سفر دوم ریاست جمهوری منابعی برای احداث بازارچه‌های صنایع‌دستی در ورودی شهرها و روستاها در نظر گرفته شده است و مزیت شهرستان خوسف وجود سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی است که باید شکوفا شود و در راستای بازارسازی آن اقدام شود. 


اشرفی افزود: باید بعد از کلنگ‌زنی این مجموعه سریعا نسبت به اقدامات عمرانی آن اقدام شود. 


او همچنین از کسب رتبه دوم کشوری توسط مجموعه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در ارزیابی عملکرد ادارات کل کشور، تقدیر و تشکر کرد.


  فرماندار خوسف هم در ادامه  خوسف را مهمترین نقطه گردشگری استان خواند.


"سیدعلی حسینی" ضمن تشکر از مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و استانداری درخواست کرد: نگاه به شهرستان خوسف نگاه ویژه باشد. 


حسینی افزود: اولین مجتمع مشارکتی خراسان جنوبی در روستای خور کلنگ‌زنی شد چرا که این شهرستان ظرفیت بسیار بالایی درحوزه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قمیتی دارد.


 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی نیز گفت: منطقه خور شامل روستای خور، سروباد و نوغاب است و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی یکی از دو پیشران اقتصادی استان انتخاب شده است.

 

"هادی شاه‌وردی" افزود: شهرستان خوسف بعد از  بیرجند بیشترین آثار ثبت ملی را دارا است.


وی گفت: شهر ملی مله و روستای ملی گوهر سنگ خور در خوسف ثبت ملی شده و نشان از ظرفیت بالای این شهرستان  است . خوسف بسته کاملی از گردشگری سلامت، کویر، مذهبی و .... است. 


شاه‌وردی گفت: بزرگترین و اولین بازارچه صنایع‌دستی مشارکتی استان در این محل با متراژ 11هزار متر مربع احداث خواهد شد. 


او ادامه داد: این مجموعه با اولویت گوهر‌سنگ فعالیت خواهد داشت و این مجتمع، شامل بخش‌هایی همچون کارگاه آموزشی‌، ۲۰ کارگاه تولیدی‌، ۸ فروشگاه، رستوران، سرویس بهداشتی، نمازخانه و پارک خواهد بود.


مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: کارگاه آموزشی به وسعت هزار و ۵۰۰ متر، کارگاه‌های تولیدی صنایع‌دستی به متراژ هزار و ۸۰۰ متر، فروشگاه به مساحت ۲۰۰ متر و بوستانی به مساحت ۶۰۰ متر از جمله کاربری‌هایی است که در این مجموعه دیده شده است.


شاه‌وردی  دوره زمانی ساخت واحد‌های بخش خصوصی را 6 ماه بیان و اضافه کرد: پیمانکار باید در این مدت کارگاه را به مرحله سفت‌کاری برساند.


روستای خور به دلیل کثرت، فزونی و تنوع سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی به ویژه انواع عقیق در سال ٩٨ به‌ عنوان روستای ملی سنگ‌های قیمت و نیمه‌قیمتی ثبت شد.


همچنین روستای خور به واسطه موقعیت جغرافیایی یکی از مسیرهای پرتردد شهرستان خوسف است که ایجاد و توسعه تأسیسات گردشگری از ضروریات و اولویت های این منطقه است.

آخرین مطالب