کدخبر: ٦۰۷۹۵
۱۷ آبان ۱٤۰۲ ساعت ۱۹:۵۵

روشنایی چراغ هفته فرهنگی خوسف با 9 ویژه برنامه

روشنایی چراغ هفته فرهنگی خوسف با 9 ویژه برنامه
هفته فرهنگی شهرستان خوسف با محوریت 9 ویژه برنامه برگزار می شود

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نسیم خاوران- فرماندار شهرستان خوسف در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: هفته فرهنگی شهرستان خوسف از 23 تا 28 آبان برگزار و با محوریت 9 برنامه فرهنگی به ویژه غبار روبی از مزار شهدا و تجدید پیمان با آن ها و همچنین دیدار با امام جمعه خوسف آغاز می شود.

دکتر «حسینی» روزشمار هفته فرهنگی شهرستان خوسف را تشریح کرد و یادواره شهدای خاندان معزز عبادی را از دیگر برنامه های هفته فرهنگی خوسف برشمرد که 23 آبان برگزار و نمایشگاه فرهنگی هم روز  بعد در خانه تاریخی تاجور افتتاح خواهد شد.

وی به افتخار ثبت ملی صنعت مله بافی برای این شهرستان اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به این که قطب کاشت و برداشت پنبه و تولید پارچه مله در شهر خوسف واقع شده است جشنواره ملی مله بافی در روز پنج  شنبه 25 آبان با هدف معرفی بیشتر این صنعت اجرایی می شود.

به گفته وی میز خدمت فرهنگی روز جمعه 26 آبان در نماز جمعه با پاسخگویی به مسایل فرهنگی برپا خواهد شد.

فرماندار خوسف به وجود مفاخر و بزرگان زبان و ادبیات فارسی در شهرستان خوسف از جمله ابن حسام خوسفی، استاد غلامحسین یوسفی متخلص به ناقوس و همچنین خاندان استاد راشد محصل تاکید کرد و افزود: به منظور پاسداشت این مفاخر، مقام استاد شکوهی شنبه 27 آبان گرامی داشته و همچنین شب شعر استاد ناقوس و دکتر راشد محصل نیز همان شب برگزار خواهد شد.

محوری ترین برنامه با حضور علیرضا قزوه

حسینی برگزاری همایش ابن حسام خوسفی و کارگاه خوشنویسی را محوری ترین محوری ترین برنامه هفته فرهنگی خوسف خواند و گفت: یکشنبه 28 آبان همایش ابن حسام خوسفی و کارگاه خوشنویسی با حضور شاعر کشوری علیرضا قزوه برگزار خواهد شد.

وی همچنین به وضعیت این شهرستان در بخش های مختلف پرداخت و افزود: خوسف سرزمین فرصت ها در حوزه گردشگری،  صنعتی، معدنی، مذهبی و کشاورزی است. این شهرستان منطقه استراتژیکی است که به سمت رشد اقتصادی حرکت داشته و اصلی ترین محور و تولید ناخالص ملی هست و خواهد بود چرا که زیرساخت ها توسط دولت، در راستای توسعه در حال تامین وهمچنین مولفه هایی مانند جذب سرمایه گذار، پرداخت تسهیلات، تزریق سرمایه در گردش به عنوان فرمول های اقتصادی در دستور کار است.

وی به داشته های خوسف اشاره و تاکید کرد: مهمترین داشته این منطقه ظرفیت های طبیعی، معدنی و زیرساخت ها نیست بلکه امید در دل مردم، اعتماد به نفس، هدف داشتن و خود باوری است که باید تجلی پیدا کند. بنابراین اولین قدم توسعه، هویت یک منطقه است نمی توان امید را از قومیت و فرهنگ عامه مردم جدا دانست.

عبور مسیر توسعه ازهویت بخشی

فرماندار خوسف با بیان اینکه توسعه از مسیر زنده نگه داشتن هویت منطقه و جان بخشی دوباره آن می گذرد گفت: برخی داشته ها در شهرستان خوسف کمرنگ شده است؛ بزرگان و افراد شاخص فرهنگی و هویت هایی که در صورت بی توجهی به آنها به توسعه نمی رسیم.

به نظر حسینی هیچ توسعه ای اتفاق نمی افتد مگر اینکه فرهنگی ایجاد و یا فرهنگ و هویتی تقویت شود خوسف شهر فرهنگ، ادب و ارادت به اهل بیت(ع) و اصالتی بی نظیر و ریشه در تاریخ دارد.

وی عزت نفس مردم خوسف را بی نظیر خواند و تصریح کرد: گاهی مردم مطالباتی به حق دارند اما به خاطر نجابت و عزت نفس شان، مطالبات خود را بیان نمی کنند بنابراین مدیران باید به سمت حل مشکلات آنها بروند.

حسینی با اشاره به هفته فرهنگی خوسف،  گفت: برای اولین بار هفته فرهنگی خوسف برگزار می شود تا جان دوباره ای به هویت، فرهنگ، خودباوری و عزت نفس اصیل خوسف بدهد.

وی همچنین مهاجرت جوانان از خوسف و سالمندی جمعیت این شهرستان را مطرح و اضافه کرد: خوسف پشتوانه قوی از مشاهیر و فرهیختگان را دارد ابن حسام شخصیت بی نظیر کشوری و شناخته شده در جهان است اما ما احساس نزدیکی به او را نداشته ایم.

وی به خاندان عبادی، راشد محصل، دکتر شکوهی پدر تعلیم و تربیت کشور در خوسف اشاره کرد و افزود: به جز این مفاخر، شهرستان در زمینه میراث فرهنگی نیز، خوسف، دومین شهرستان از نظر تعداد آثار ثبت شده ملی با 103 اثر است. که بافت تاریخی روستاهای  نوغاب،  خور و گارجگان،  خوسف و ماژان زنده است.

پنج بافت تاریخی در استان وجود دارد که بیشترین بافت ثبت شده متعلق به خوسف است و ماژان و خوسف بافت های تاریخی زنده و ثبت شده هستند و مردم در این بافت ها زندگی سپری می کنند.

فرماندار خوسف با اشاره به شهرستان چهار فصل گردشگری گل نرگس، عناب، کویر دق اکبرآباد، محلات عشایری زنده گفت:

در یک محله عشایری دو هزار شتر در کنار تنها رودخانه رودخانه دائمی و جاری در تمام سال سکونت دارد و جنگل نخاب به این رودخانه متصل می شود. از نظر میزان زائر بعد از شهرستان طبس، خوسف بازدید کنندگان زیادی از مزار شاه سلیمان علی، مزار ابوالقاسم نصرآباد و مجتمع فرهنگی مذهبی بلنجیر دارد و با بیرجند رقابت می کند.

وی  به خوسف، شهر ملی پنبه مله اشاره کرد و گفت: برای جهانی شدن این ظرفیت قدم هایی برداشته شده است و بیش از هفت هکتار پنبه قهوه ای کشت می شود که در جهان نمونه ندارد.

حسینی افزود: خوسف در گذشته و هم اکنون یکی از مراکز اصلی تولید محصولات زراعی استان است به گونه ای شهرک گلخانه ای محمدیه مهمترین نمونه استان است و ایجاد بزرگ ترین شهرک گلخانه ای در ماژان هم در دستور کار و در حال تهیه زیرساخت ها است.

فرماندار خوسف یادآوری کرد: هفته فرهنگی خوسف که از 23 تا 28 آبان با افتتاح نمایشگاه فرهنگ، جشنواره مله، میز خدمت فرهنگی،  گرامیداشت استاد شکوهی، برگزاری شب شعر(گرامیداشت استاد ناقوس و راشد محصل)  و همایش حسام و کارگاه خوشنویسی برگزار می شود.

 

 

آخرین مطالب