کدخبر: ٦۰۷۸۳
۱۱ آبان ۱٤۰۲ ساعت ۱۳:٤۱
استاندار خراسان جنوبی:

۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های راهسازی استان نیاز است

 ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های راهسازی استان نیاز است
قناعت گفت: در حال حاضر ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار بدون احتساب ۱۳۵ میلیارد تومانی که در قانون بودجه مصوب شده برای تکمیل پروژه‌های راهسازی و تأمین زیرساخت‌های نهضت ملی مسکن استان مورد نیاز است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نسیم خاوران، جواد قناعت شامگاه (۱۰ آبان) در دیدار با معاون توسعه راه‌ها و بزرگراه‌های کشور و عضو هیات مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار کرد: دو هفته قبل طی ارائه گزارش کار به هیئت دولت ضرورت امیدآفرینی و نشاط اجتماعی به مردم با تکمیل پروژه‌ها را مطرح کردم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به لزوم تخصیص ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ۱۲ کیلومتر باقیمانده از محور بیرجند - قاین تا دهه فجر، افزود: این محور یکی از جاده‌های اصلی و شریانی کشور و با حجم بالای تردد بسیار مهم است و رئیس جمهور هم برای تکمیل آن قول داده است.

وی با بیان اینکه راه آهن زاهدان - نهبندان - بیرجند - مشهد با تهاتر نفتی، تامین مالی می‌شود گفت: بخش اول محموله نفتی مربوط به تامین منابع این پروژه برای فروش حمل شده اما هنوز پول آن نیامده و اکنون پیگیر محموله دوم و هماهنگی بین وزارت راه و وزارت نفت هستیم؛ این کارها خودش را نشان نمی‌دهند اما بسیار وقت‌گیر است.

قناعت با اشاره به اینکه برخی از مطالبات انباشته پیمانکاران مربوط به یک دهه است، بیان کرد: در بودجه امسال قبل از اینکه مصوبه تهاتر نفت برای راه آهن مصوب شود، ۱۳۵ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده بود که اگر تخصیص یابد بخشی از مطالبات ۶۰۰ میلیارد تومانی پیمانکاران را پرداخت خواهیم کرد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: محور بیرجند- سربیشه ۲۰۰ میلیارد تومان، محور سربیشه به دُرح ۱۰۰ میلیارد تومان، محور طبس- یزد ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن خراسان جنوبی جزو چند استان اول کشور است، تصریح کرد: بخشی از این واحدها تا دهه فجر آماده افتتاح است اما تأمین زیرساخت آب و برق آن نیازمند ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

قناعت بیان کرد: در حال حاضر ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار بدون احتساب ۱۳۵ میلیارد تومانی که در قانون بودجه مصوب شده برای تکمیل پروژه‌های راهسازی و تأمین زیرساخت‌های نهضت ملی مسکن استان مورد نیاز است که نگاه ویژه وزارت راه و شهرسازی را می‌طلبد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: هم اکنون در حال پیگیری و هماهنگی و تخصیص این اعتبار از طریق معاون اول رئیس جمهور و وزارت راه و شهرسازی هستیم تا با تزریق اعتبار این پروژه‌ها سریعتر تکمیل شود.

محمدرضا کدخدازاده، معاون توسعه راه‌ها و بزرگراه‌های کشور و عضو هیات مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز با بیان اینکه خراسان جنوبی استانی پهناور است، گفت: احداث راه‌های استان جزو اولویت‌ها برای توسعه زیرساخت‌ها و ایمنی است.

وی بیان کرد: برای برخی از پروژه‌ها بحث استانی مطرح نیست از جمله محوری که از چابهار شروع می‌شود و به زاهدان و بیرجند، مشهد و سرخس و دوغارون می‌رود، بحث ملی و فراملی است.

کدخدازاده با اشاره به اینکه قول رئیس جمهور برای تکمیل باند دوم محور بیرجند- قاین تا پایان امسال، تصریح کرد: در اولین تخصیصی که بیاید اعتبار لازم برای تکمیل این پروژه مهم تزریق خواهد شد.

معاون توسعه راه‌ها و بزرگراه‌های کشور از استاندار خراسان جنوبی درخواست کرد که استاندار خراسان جنوبی این موضوع را در دیدار با معاون اول رئیس جمهور مطرح کنند تا پیگیری لازم را انجام دهیم و قول رئیس جمهور برای تکمیل محور بیرجند- قاین تا پایان سال جاری محقق شود.

وی ادامه داد: تا پایان امسال ۱۲۰ کیلومتر باند دوم در استان هدف‌گذاری شده که از مجموع این باندهای دوم ۴۴ کیلومتر تکمیل و در هفته دولت افتتاح شد.

معاون توسعه راه‌ها و بزرگراه‌های کشور گفت: در خصوص قیر رایگان(تهاتری) هم مسئله حل شده و هم‌اکنون منتظر ابلاغ مجلس به دولت هستیم تا سریع‌تر به پروژه‌های عمرانی کشور از جمله راهسازی، تزریق شود.

امسال ساخت ۱۲۰ کیلومتر باند دوم راه هدفگذاری شد

میرمحمد مودی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز در این دیدار اظهار کرد: حدود دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر باند دوم مورد نیاز استان بوده است که تاکنون ۸۵۰ کیلومتر تکمیل شده است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر ۵۷۰ کیلومتر پروژه احداث باند دوم راه در خراسان جنوبی در حال اجراست.

مودی بیان کرد: از محل مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی نیز ۱۵۰ کیلومتر تکمیل شد و اعتبارات ساخت باند دوم راه‌های استان در دولت سیزدهم ۲ و نیم برابر افزایش یافته است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: امسال هم ساخت ۱۲۰ کیلومتر باند دوم راه هدفگذاری شده که ۸۵ درصد پیشرفت دارد که اگر ۶۰ درصد اعتبارات امسال که در قانون بودجه دیده شده، تخصیص یابد به اتمام می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه طول محور بیرجند - قاین ۱۰۰ کیلومتر است که از این مقدار ۸۸ کیلومتر آن تاکنون دوبانده شده‌، گفت: ۱۲ کیلومتر باقیمانده این محور در حال حاضر دارای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی است اما پیمانکار مطالبات دارد و منابع موردنظر امسال هنوز تخصیص نیافته است.

مودی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون تخصیص اعتبار ۸۰ درصد پروژه‌ها بسیار پایین است و از ۶۰۰ میلیارد تومان امسال حدود ۲۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی در خصوص اختصاص قیر رایگان هم گفت: از ابتدای امسال هنوز وضعیت اختصاص قیر به پروژه‌های راهسازی استان مشخص نیست در حالی که پیمانکاران توان خرید قیر را ندارند.

پایان خبر/

آخرین مطالب