کدخبر: ٦۰۷۷٤
۰۳ آبان ۱٤۰۲ ساعت ۱۳:۱۷
استاندار خراسان‌جنوبی:

طرح جامع گردشگری کشاورزی تهیه شود

طرح جامع گردشگری کشاورزی تهیه شود
قناعت خواستار ورود اداره میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان جهاد کشاورزی برای تهیه و تدوین طرح جامع در خصوص گردشگری کشاورزی شد و گفت: این مهم باید پس از تصویب عملیاتی شود تا مانند دیگر کشورها از حوزه گردشگری کشاورزی بهره مند باشیم.

به گزارش پایگاه خبری نسیم خاوران، جواد قناعت- استاندار خراسان جنوبی امروز (۳ آبان) با بیان اینکه زرشک، زعفران و عناب شناسنامه محصولات کشاورزی استان است، اظهار داشت: با معرفی این محصولات مزیت دار می توان شرایط فروش را فراهم کرد.

 

وی افزود: با معرفی زرشک می توان شاهد حضور گردشگران داخلی، خارجی و ملی در استان باشیم و با معرفی این محصول مزیت دار شرایط فروش آن را محیا کرد.

 

قناعت خواستار ورود اداره میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان جهاد کشاورزی برای تهیه و تدوین طرح جامع در خصوص گردشگری کشاورزی شد و گفت: این مهم باید پس از تصویب عملیاتی شود تا مانند دیگر کشورها از حوزه گردشگری کشاورزی بهره مند باشیم.

 

وی معرفی محصول مزیت دار، بازاریابی، فروش در بازار داخلی، اهتمام و توجه به صادرات این محصول مزیت دار، توجه به ارتقای کیفیت و بهره وری، توجه به حوزه سرمایه گذاری به خصوص حوزه فناوری را از اهداف برگزاری چشنواره ذکر کرد.

 

به گفته قناعت بعد از برگزاری اولین جشنواره زرشک شاهد انعقاد تفاهم نامه بین بخش های دولتی و خصوصی هستیم و برخی در آستانه افتتاح است و با حضور وزیر جهاد افتتاح می شود.

 

وی بر توجه به شرکت های دانش بنیان و نوآور بر حل مشکلات زرشک تأکید کرد و گفت: برگزاری این جشنواره زمانی مفید است که اهداف پیش رو محقق شده و معیشت تولیدکنندگان و کشاورزان تأمین شود.

 

استاندار خراسان‌ جنوبی راه اندازی دبیرخانه دائمی زرشک در استان و افتتاح مرکز توسعه و فناوری زرشک و عناب در قاین را از رهاوردهای برگزاری جشنواره سال گذشته اعلام کرد و با وجود قول های داده شده معاون وزیر جهاد کشاورزی، ابراز امیدواری کرد: در سومین جشنواره زرشک این وعده ها عملیاتی و شاهد کمک به معیشت تولید کنندگان باشیم.

 

قناعت افزود: در طول این دو جشنواره 800  بارگاه زرشک ایجاد شد برخی از زمین‌ها را تغییر کاربری داده شد اما بخش اعظمی که تمکن مالی نداشتند نتوانستند برای احداث بارگاه اقدامی انجام دهند.

 

به گفته وی بنا به قول های مساعد مدیرکل برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تسهیلات کم بهره و درازمدت برای احداث بارگاه های بهداشتی زرشک به کشاورزان پرداخت می شود.

 

وی یادآور شد: 52 هزار خانوار استان از فروش سه محصول مزیت دار زعفران، زرشک و عناب ارتزاق پیدا می کند که از این تعداد ۳۸ هزار خانوار مربوط به زرشک است که مسئولیت ما را نسبت به این سه محصول بیشتر می کند.

 

قناعت با بیان اینکه در طول یک سال گذشته حمایت‌هایی صورت گرفت و به تناسب آن شاهد افزایش سطح زیر کشت زرشک در استان بودیم، گفت: 183 هکتار از باغات زرشک استان شناسنامه دار شدند و قابل تغییر کاربری نیستند.

 

به گفته وی زرشک گنج نهفته خراسان جنوبی بوده و امید است با برنامه ریزی درست بتوان از این محصول بالاترین بهره را برد و درب های تجارت جهانی را به روی استان باز کرد.

 

قناعت به توجه ویژه به صندوق توسعه بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: سال گذشته 10 میلیارد تومان به این صندوق اختصاص یافت که 50 درصد آن محقق شده است و امسال هم 38 میلیارد تومان با همکاری و حمایت دستگاههای نظارتی به این صندوق اختصاص می یابد و به تناسب این رقم دولت و وزارتخانه هم کمک خواهد کرد.

آخرین مطالب