کدخبر: ٦۰۷٦۱
۰۱ آبان ۱٤۰۲ ساعت ۱۹:۳۵
همزمان با جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی؛

محصولات طرح توسعه شرکت فناور نوین شهر کاج رونمایی شد

محصولات طرح توسعه شرکت فناور نوین شهر کاج رونمایی شد
همزمان با جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی، محصولات طرح توسعه شرکت فناور نوین شهر کاج با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و جمعی از مدیران بخش خصوصی رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری نسیم خاوران، محصولات طرح توسعه شرکت فناور نوین شهر کاج امروز (۱ آبان) همزمان با برگزاری جشنواره ملی زرشک با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی، رئیس اتاق بازرگانی، رئیس اتاق تعاون و جمعی از مسئولان در شهرک صنعتی بیرجند رونمایی شد.

 

با زرشک به مدل یاقوت سرخ رفتار کنیم

جواد اشرفی- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در مراسم رونمایی از این محصولات اظهار کرد: کمرگ تخصصی محصول زرشک بایستی در سطح استان خراسان حنوبی رقم بخورد. برای معرفی محصول زرشک و فرآورده‌های وابسته به آن باید هزینه کرد.

 

وی با انتقاد از افرادی که در فضای مجازی برای کسانی که می‌خواهند در این حوزه کاری انجام دهند هزینه تولید می‌کنند، تصریح کرد: اتاق تعاون استان اقداماتی برای عرضه زرشک در چین انجام داده اما درد ما این است یک عده‌ای به واسطه فضای مجازی نه تنها کمکی به توسعه اقتصادی استان نمی‌کنند بلکه چوب لای چرخ می‌گذارند.

 

اشرفی بر تغییر و معطوف کردن نگاه‌ها در حوزه محصول زرشک در استان تأکید کرد و ادامه داد: در استانداری حامی و پشتیبان شرکت‌های فناور هستیم باید با زرشک به‌عنوان یاقوت سرخ خراسان جنوبی به مدل یاقوتی رفتار کنیم و در این زمینه باید تلاش کنیم تا زرشک را از حالت فروش فله‌ای و خام‌فروشی خارج کنیم.

 

راه‌اندازی گمرک تخصصی در خراسان جنوبی پیش‌نیاز صادرات زرشک

علیرضا خامه‌زر- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند نیز با اشاره به اینکه برای معرفی زرشک در بازار داخل کشور تلاش خودمان را کردیم و با توجه به اینکه قیمت زرشک به نسبت خیلی از محصولات دیگر بالاتر است باید زمینه  صادرات زرشک فراهم کنیم، افزود: صادرات نیز پیش‌نیازهایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه پیش‌نیاز صادرات زرشک راه‌اندازی گمرک تخصصی این محصول مزیت‌دار در خراسان جنوبی است، عنوان کرد: یکی دیگر از پیش‌نیازها این است تعریف استانداری از زرشک داشته باشیم که مشخصه کیفیت و قیمت این محصول باشد.

 

محصولات طرح توسعه شرکت فناور نوین شهر کاج رونمایی شد

 

خامه‌زر با اشاره به اینکه پایه قیمت زرشک باید از این استان رقم بخورد، افزود: قیمت جهانی زرشک باید مشخص باشد و امیدواریم جشنواره زرشک را سال آینده در یک بازار خارجی برگزار کنیم تا راه ورود این محصول مزیت‌دار استان به بازارهای خارجی هموارتر شود.

 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با بیان اینکه خواص دارویی زرشک را باید در لابراتورهای معتبر داخلی و خارجی اثبات کنیم، ادامه داد: همچنین اگر بخواهیم محصولی سالم در بازارهای جهانی عرضه کنیم باید حداقل استانداردها را رعایت و بار میکروبی زرشک و سموم کشاورزی را کنترل کنیم.

 

وقتی پسر نام نیک پدر را زنده نگه می‌دارد

احسان بیگی- مدیر شرکت فناور نگین شهر کاج نیز در این مراسم به مسیری که برای شکل‌گیری این شرکت طی کرد اشاره داشت و گفت: جوانی ۲۵ ساله و شاغل در شرکت نفت بودم که بنا بر تقدیر روزگار، پدری که هم رفیق هم تکیه‌گاهم بود را از دست دادم. این انگیزه‌ای برایم شد که کنج عافیت را رها کنم و به سمت مزرعه پدری برویم که او با تمام عشق و علاقه و با حقوق معلمی زنده‌نگه‌ داشته بود.

 

وی ادامه داد: برای زنده نگه داشتن نام پدرم، مزایا و کار دولتی را رها کردم و کشاورزی را در مزرعه پدری در شهرستان سربیشه با حمایت‌های پدرانه مادرم آغاز کردم. اولویت کشت ما در این مزرعه محصول زرشک بود و سال به سال سطح زیرکشت را اضافه کردیم و توانستیم باغات قابل قبولی را به بهره‌برداری برسانیم.

 

محصولات طرح توسعه شرکت فناور نوین شهر کاج رونمایی شد

 

بیگی از لذت‌بخش بودن به ثمر نشستن مجموعه باغات پدری سخن گفت و افزود: اما اولین چالش ما بعد از تولید محصول، فروش آن بود و کم کم سروکله دلالان سودجویی پیدا شد که محصول مزرعه با قیمت بسیار کم می‌خرند لذا به این فکر افتادم که ارزش افزوده را برای محصول خودم ایجاد کنم.

 

مدیر شرکت فناور نگین شهر کاج در ادامه به راه‌اندازی خط بوجاری و سورت محصول زرشک اشاره کرد و گفت: اولین ترمینال تخصصی ضبط زرشک را در دهه فجر سال ۹۴ افتتاح کردیم.

 

وی با اشاره به برندسازی با نگاه صادراتی و بسته‌بندی محصول زرشک در این شرکت، عنوان کرد: تولید همیشه راحت‌تر از فروش است اما چالش اصلی فروش محصولات بود و من معتقدم باید از فروش به سمت تولید بیایم.

 

بیگی یادآور شد: خام فروشی معضل دیگر محصول زرشک بود که سود اصلی را شرکت‌های بزرگ می‌برند اما اکنون در جایگاهی هستیم که حرف برای گفتن در حوزه محصولات استرتژیک داریم و جزو موسسات فناور پارک علم و فناور خراسان جنوبی در زمینه سورت و بسته‌بندی زرشک هستیم.

 

مدیر شرکت فناور نگین شهر کاج در پایان گفت: امروز محصولاتی شامل میوه زرشک تازه فریز شده با روش IQF و مربای زرشک تازه به صورت صنعتی رونمایی می‌شود که استارت آن از جشنواره ملی زرشک در سال گذشته خورد.

 

گفتنی است؛ دومین جشنواره ملی زرشک با شعار «زرشک خراسان جنوبی برای همه جهان» و با هدف کمک به رونق بازار این محصول از روز شنبه ۲۹ مهر ماه آغاز شده و تا سوم آبان ماه ادامه دارد.

 

۹۸ درصد سطح زیر کشت زرشک کشور مربوط به خراسان جنوبی است و ۳۸ هزار بهره‌بردار در این زمینه فعالیت دارند.

 

آخرین مطالب