کدخبر: ٦۰۷٦۰
۰۲ آبان ۱٤۰۲ ساعت ۱۲:۳۳
در میز توسعه صادرات محصول زرشک؛

لزوم تعریف استاندارد برای صادرات زرشک/ بارقه‌های امید را روشن نگه داریم

لزوم تعریف استاندارد برای صادرات زرشک/ بارقه‌های امید را روشن نگه داریم
در میز توسعه صادرات محصول زرشک خراسان جنوبی به میزبانی اتاق بازرگانی بیرجند بر لزوم تعریف شناسه و استاندارد برای محصول زرشک، راه‌اندازی گمرک تخصصی و حمایت از تشکیل شرکت صادراتی برای معرفی و عرضه این محصول مزیت‌دار در بازارهای جهانی تأکید شد تا بارقه‌های امید در دل زرشک‌کاران خاموش نشود.

به گزارش پایگاه خبری نسیم خاوران، میز توسعه صادرات محصول زرشک در سومین روز جشنواره ملی زرشک با حضور جمعی از مسئولان و فعالان حوزه صادرات استان به میزبانی اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد.

 

لزوم تعریف شناسه و استاندارد برای محصول زرشک

علیرضا خامه‌زر- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در این جلسه با اشاره به اینکه ۵۰ هزار خانوار استان خراسان جنوبی از زرشک امرار معاش می کنند، گفت: جشنواره‌هایی مثل زرشک وظیفه ما را به‌عنوان متولیان محصولات راهبردی استان سنگین‌تر می‌کند چرا که برای هموار کردن راه ورود این محصول به بازارهای جهانی باید پیش نیازهایی فراهم شود.

 

وی ادامه داد: کسب برخی استانداردها و تعریف شناسه‌هایی برای زرشک نمونه‌ای از این پیش نیازها است که برای شناساندن زرشک به بازارهای جهانی باید این پیش نیازها مورد توجه قرار گیرد.

 

خامه‌زر با بیان اینکه برای دو محصول استراتژیک زرشک و عناب خراسان جنوبی سطح کیفی تعریف نشده که باید شروع آن از این جشنواره باشد، افزود: از مقدمات اولیه دیگر صادرات زرشک اخذ گواهی استاندارد و ارگانیک در جوامع بین المللی و دقت در مراحل  کاشت، داشت و برداشت است تا محصول  سالمی تولید شود.

 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند بر لزوم کسب برند حلال برای مصول زرشک برای عرضه در کشورهای اسلامی تأکید کرد و گفت: قیمت پایه زرشک را باید در بازار جهانی تعریف کنیم و برای معرفی محصولات راهبردی استان در رویدادهای بین‌المللی از جمله نمایشگاه‌های قطر و عمارات برنامه‌ریزی می‌کنیم.

 

جشنواره زرشک امید را در دلها روشن کرد

 غلامحسین حسینی - رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی- هم در این جلسه با اشاره به قدمت ۲۵۰ ساله زرشک استان اظهار کرد: با برگزاری جشنواره ملی زرشک در استان سطح توقعات از دست اندرکاران بالا رفته است و بارقه امیدی هم در دل کشاورزان زده شده که نباید خاموش شود.

 

وی با تأکید بر اینکه هویت محصول  زرشک متعلق به خراسان جنوبی است و اگر عقب‌نشینی کنیم این هویت از ما گرفته خواهد شد، افزود: باید از داده‌های خودمان دفاع کنیم و این جشنواره می‌تواند به رونق بازار زرشک کمک کند.

 

حسینی با اشاره به اینکه کمترین دستاورد جشنواره زرشک در سال گذشته افزایش قیمت این محصول در بازار بود، تصریح کرد: امسال بخش خصوصی با نگاه ویژه‌ای به جشنواره زرشک ورود پیدا کرده و می‌خواهد ریل‌گذاری برای حل مشکلات حوزه زرشک داشته باشد.

 

لزوم تعریف استاندارد برای صادرات زرشک/ بارقه‌های امید را روشن نگه داریم

دبیر اجرایی جشنواره ملی زرشک متذکر شد: نگاه‌ها نباید به بخش دولتی اینگونه باشد که تمام مشکلات را مرتفع کند بلکه دولت نقش تسهیل‌گری و اعطای تسهیلات را دارد.

 

حسینی با بیان اینکه کم‌کاری خومان را نباید به پای دولت بنویسیم، ادامه داد: تنها با نشستن و جلسه گرفتن کاری انجام نمی‌شود و باید با صاحبان شرکت‌ها و برندهای مطرح جلساتی برای معرفی محصول زرشک برگزار کنیم.

 

وی به ضرورت تعیین قیمت مناسب برای زرشک تأکید کرد و افزود: راه‌اندازی گمرک تخصصی زرشک با تامین برخی زیرساخت‌ها در استان باید پیگیری شود.

 

رئیس اتاق تعاون خراسان‌جنوبی در ادامه حضور در نمایشگاه‌های بزرگ مواد غذایی جهان و منطقه برای معرفی زرشک را حائز اهمیت دانست و گفت: باید در حوزه زرشک کاربردی‌تر و هدفمندتر ورود کنیم تا در سال آینده نتایج بهتری به دست بیاوریم.

 

حسینی ضمن اعلام آمادگی اتاق بازرگانی و اتاق تعاون استان خراسان جنوبی برای حل مشکلات حوزه زرشک تأکید کرد: نباید کاری کنیم که امید و سطح توقعی که در بین زرشک‌کاران با برگزاری جشنواره ایجاد شده از بین برود.

 

حمایت از تشکیل شرکت صادراتی در استان

مهدی جعفری- رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی- هم در ادامه با اشاره به اینکه برای سوق دادن ذهن تولیدکننده برای تولید محصول سالم اقدامات زیادی انجام گرفته ولی برای تولید محصول ارگانیک چون به شرایط خاصی نیاز دارد نمی‌توان چنین ادعایی کرد، گفت: اکنون مردم به‌سمت تولید زرشک پفکی رفته‌اند که بار میکروبی کمتری دارد و از طرف دیگر جدول استاندارد زرشک هم تهیه و تصویب شده و جدول صادرات زرشک را هم از آلمان دریافت کرده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه امکان انجام آزمایشات برای صادرات در استان فراهم است و گواهی صادرات زرشک هم توسط جهاد کشاورزی صادر می‌شود، افزود: از تشکیل شرکت صادراتی و شرکت دفع آفات در استان حمایت می‌کنیم چون در حال حاضر چنین ظرفیتی در استان وجود ندارد.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به تلاش برای ماندگاری زرشک از طریق پرتودهی طی قرارداد با سازمان انرژی اتمی، عنوان کرد: از ورود گردشگران خارجی برای بازید از باغات زرشک هم اگر بخش خصوصی ورود پیدا کند ما هم حمایت می‌کنیم.

 

لزوم تعریف استاندارد برای صادرات زرشک/ بارقه‌های امید را روشن نگه داریم

کنسرسیوم صادراتی زرشک آماده عضوگیری

احسان بیکی- رئیس کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی بیرجند هم در ادامه به پیگیری برای تشکیل کنسرسیوم صادراتی زرشک در کمیسیون کشاورزی اتاق بارگانی اشاره کرد، گفت: این کنسیرسیوم آماده عضوگیری است و تمام مجوزها هم اخذ شده است.

 

به گفته وی، فعالان صادراتی استان در صورتی که اعلام آمادگی کنند ظرف ۲ ماه این کنسرسیوم آغاز بکار خواهد کرد.


بیکی با تأکید بر اینکه برای معرفی زرشک نیازمند زیرساخت‌هایی از جمله پروازهای منظم هستیم، متذکر شد: خیلی از مهمانان کشوری جشنواره بخاطر مشکلات پروازی نمی‌توانند در استان حضور یابند.


رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره به اینکه قوانین باید به نفع صادرکنندگان تسهیل و کارگروه توسعه زرشک استان تشکیل شود، گفت: تصمیم‌گیری جزیره‌ای در خصوص زرشک باعث مغفول ماندن این محصول مزیت‌دار استان می‌شود.

 

نظام مسائل زرشک استان احصا می‌شود

مجتبی شریعتی‌فر- مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه مطالب مطرح شده در میز توسعه صادرات را کاربردی و کارشناسی شده ارزیابی کرد و گفت: وزارت کشور سال گذشته مصوب کرد در هر استان دو زنجیره ارزش راهبردی تعریف شود و هر استان روی این موضوعات ویژه کار کند.


وی با بیان اینکه این مصوبه به دستور شخص رئیس جمهور اعلام شده، ادامه داد: در خراسان جنوبی مقرر شد این دو زنجیره اجتماع‌محور باشد که در همین راستا زرشک چون یک سوم جمعیت استان را درگیر داشت و همچنین سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی انتخاب و در همین راستا راهبر زنجیره ارزش مشخص شد.

 

شریعتی‌فر بیان کرد: نظام مسائل زرشک استان در زمینه تامین، تولید و بازاریابی احصا خواهد شد و ذی‌نفعان این حوزه هم دخیل داده می‌شود.

 

لزوم تعریف استاندارد برای صادرات زرشک/ بارقه‌های امید را روشن نگه داریم

 

حمایت از واحدهای راکد حوزه زرشک

وی با اشاره به اینکه به‌دنبال تهیه سندی هستیم که بر همان مبنا افق محصول زرشک را تعیین کنیم، افزود: تلاش داریم تسهیلات را به‌سمت زنجیره ارزش سوق دهیم و از طرفی به‌دنبال فعال کردن واحدهای راکد هستیم تا با اعطای تسهیلات فعال شوند و در همین راستا تاکنون پنج واحد استان حمایت شده‌اند.


مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی برای حمایت از واحدهای راکد در حوزه زرشک در قالب اعطای تسهیلات و تسهیل و رفع موانع برای اخذ مجوزها اعلام آمادگی کرد و گفت: از سال گذشته تاکنون اکثر شرکت‌های دانش‌بنیان رغبت پیدا کردند به‌سمت محصول زرشک بروند.

آخرین مطالب

پربیننده ترین ها