کدخبر: ٦۰۷۵٦
۰۳ آبان ۱٤۰۲ ساعت ۰۹:٤۷
اختصاصی نسیم خاوران؛

اتمام قطعه 16 راه‌آهن بیرجند – یونسی نیازمند 200 میلیارد تومان اعتبار

اتمام قطعه 16 راه‌آهن بیرجند – یونسی نیازمند 200 میلیارد تومان اعتبار
جانشین معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: پیش‌بینی ‌می‌شود با تخصیص 200 میلیارد تومان اعتبار دیگر به قطعه 16 راه آهن بیرجند- یونسی که به همت شرکت ساختمانی ویسا در حال انجام است، این پروژه تا یک سال آینده به اتمام برسد.

به گزارش پایگاه خبری نسیم خاوران؛ پروژه راه آهن خراسان جنوبی، بخشی از گذرگاه ریلی جنوب - شمال است که چابهار را به سرخس وصل می‌کند. راه آهن چابهار- سرخس، تنها بندر اقیانوسی منطقه را به اصلی‌ترین مرز ترانزیت ریلی کشور یعنی سرخس متصل می‌سازد و ترکمنستان و چهار کشور دیگر آسیای مرکزی را از طریق خطوط ریلی به اقیانوس هند وصل می‌کند.

 

15 شهریورماه امسال بود که عملیات اجرایی پروژه راه آهن نهبندان- بیرجند- قاین - یونسی با حضور رئیس‌جمهور در خراسان جنوبی آغاز شد. این پروژه از مطالبه‌های دیرینه مردم خراسان جنوبی و از مصوبات معطل مانده دولت نهم است که در دولت سیزدهم محقق شد.

 

پروژه راه‌آهن زاهدان – بیرجند- مشهد به طول ۹۱۰ کیلومتر به عنوان یک پروژه ملی و فراملی در دست اجراست. این پروژه در ۲۳ قطعه با اعتباری بالغ بر ۱.۷ میلیارد یورو اجرا می‌شود و در مجموع دارای ۳۹ ایستگاه است و در مسیر آن ۱۱۲ پل بزرگ به طول ۱۱ هزار و ۶۵۵ متر و ۲۵ تونل به طول ۱۱ هزار و ۷۱۰ متر احداث خواهد شد.

 

 

طرح ریلی خراسان جنوبی در 13 قطعه

براساس تقسیم بندی‌های صورت گرفته ۱۳ قطعه این پروژه در قالب ۴۳۲ کیلومتر در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی واقع شده است.

 

طول کل مسیر ریلی از زاهدان – بیرجند – یونسی و مشهد ۹۱۰ کیلومتر خط ریلی در ۲۳ قطعه اجرا می‌شود که قطعات یک تا ۸ در حوزه استحفاظی استان سیستان و بلوچستان، قطعات ۹ تا ۲۱ در استان خراسان جنوبی و دو قطعه ۲۲ و ۲۳ نیز در حوزه استان خراسان رضوی اجرا می‌شود.

 

مدیرکل حوزه استاندار و روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، مسئول بسیج رسانه به همراه برخی از اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات استان از روند عملیات اجرایی قطعه 16 پروژه راه‌آهن بازدید و با روند تکمیل این پروژه مهم زیرساختی آشنا شدند.

 

ایستگاه شروع در سال 98

رضا ضیایی‌فرد، جانشین معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در حاشیه این بازدید اظهار کرد: قطعه 16 راه‌آهن بیرجند - قاین – یونسی از کیلومتر616 پروژه راه‌آهن زاهدان- بیرجند- مشهد شروع می‌شود که تاکنون حدود 13 کیلومتر آن به اتمام رسیده است.

 

 

وی ادامه داد: قطعه 16 راه‌آهن بیرجند – یونسی به طول 32 کیلومتر نزدیک 38 درصد است و در طول مسیردر حال اجرای عملیات خاکبرداری و خاک‌ریزی و ابنیه فنی هستیم.

 

ضیایی‌فرد با اشاره اینکه فعالیت پیمانکاردر قطعه 16 راه‌آهن بیرجند – یونسی از سال 1398 با مبلغ قرارداد 89 میلیارد تومان شروع شده است، افزود: قرارداد سه‌ساله بوده که در آبان‌ماه به اتمام می‌رسد.

 

تکمیل قطعه 16 راه آهن و نیاز 200 میلیارد تومانی

جانشین معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: تعداد آب‌راه در طول مسیر 103 مورد برآورد شده است که تاکنون 16 دستگاه انجام شده و 35 مورد هم در دست اجراست.

 

وی به 2 میلیون و 30 هزار مترمعکب خاکبرداری و 880 هزار مترمعکب خاک‌ریزی در قطعه 16 راه‌آهن اشاره کرد و افزود: پیش‌بینی ‌می‌شود اگر 200 میلیارد تومان اعتبار دیگر تخصیص یابد پروژه تا یک سال آینده به اتمام برسد.

 

 

 

 

آخرین مطالب