کدخبر: ٦۰۷٤۰
۲۷ مهر ۱٤۰۲ ساعت ۱۳:۰۷
برای اولین بار در کشور؛

افتتاح واحد فرآوری الماس سرخ ایران در بیرجند

 افتتاح واحد فرآوری الماس سرخ ایران در بیرجند
 دستگاه‌های مکانیزه دان کن و خط شست و شوی زرشک که برای اولین بار در کشور تولید شد، روز در واحد فرآوری الماس سرخ ایران در بیرجند به نمایندگی از ۱۲ کارگاه به بهره برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری نسیم خاوران، دستگاه‌های مکانیزه دان کن و خط شست و شوی زرشک که برای اولین بار در کشور تولید شد، روز در واحد فرآوری الماس سرخ ایران در بیرجند به نمایندگی از ۱۲ کارگاه به بهره برداری رسید.

سید مجتبی نصرالله مدیر نوآوری صندوق منطقه‌ای موسسه دانشمند در آیین افتتاح این واحد فرآوری با تاکید بر اینکه با تمام توان از این قبیل کارهای مردمی حمایت می شود اظهار کرد :از صفر تا 100 محصولات دانش بنیان را حمایت می‌کنیم و آماده ایم طرح های علمی استان را در حوزه زرشک حمایت کنیم.

همچنین مدیر صندوق آبادانی پیشرفت بنیاد علوی کشور نیز در مراسم افتتاح این واحد در روستای شمس آباد بیرجند و بهره برداری از کارگاه دان کن و شستشوی مکانیزه زرشک عنوان کرد: از هر طرح تولید محور، دانش بنیان و دارای تکنولوژی در راستای حل مشکلات حوزه زرشک و مناطق روستایی و محروم استان خراسان جنوبی حمایت می کنیم و هیچ محدودیی در این زمینه وجود ندارد.

گفتنی است در راستای تفاهم‌نامه منعقد شده در نمایشگاه آبادیران، موسسه تحقیق و توسعه دانشمند در یک قرارداد با اعطای سرمایه در گردش به موسسه باشگاه پیشرفت نجم الثاقب (نهاد پیشرفت و آبادانی درمیان درخراسان جنوبی) جهت خرید دستگاه‌های مکانیزه دان کن زرشک و خط شست و شوی زرشک مشارکت کرد و در آستانه جشنواره ملی زرشک در خراسان جنوبی این دستگاه‌ها در قالب  12 کارگاه به بهره برداری رسید.

دستگاه مکانیزه دانه کن زرشک، توسط شرکت چاوش صنعت خاوران در خراسان جنوبی ساخته‌ شد. با استفاده از این دستگاه روزانه 400 کیلوگرم دانه زرشک استحصال و قابل تبدیل به محصولات مختلفی مانند مربا، آب زرشک و زرشک نوبرانه است.

خط شست‌شوی زرشک نیز برای اولین بار در کشور توسط شرکت فراساخت ساینا تولید شده است. از مزایای استفاده از این خط می توان به شست و شو زرشک با سبد اشاره کرد که با این شیوه‌ از هدر رفت دانه‌های زرشک جلوگیری به عمل آمده و همچنین این دستگاه قادر است در زمان یک ساعت، یک تن زرشک را علاوه بر شست و شو، با سبد رطوبت‌گیری کند.

لازم به ذکر است روز گذشته همزمان با آیین افتتاح واحد فرآوری زرشک در شمس آباد، مراسم رونمایی از پوستر جشنواره ملی زرشک خراسان‌جنوبی با حضور با حضور شکری دستیار مردمی سازی معاونت علمی رئیس جمهور، مجتبی نصرالله مدیر نواوری صندوق منطقه ای موسسه دانشمند بنیاد مستضعفان کشور، ناصری معاون منابع انسانی استانداری خراسان جنوبی، جعفری رئیس سازمان جهاد کشاوری و  مدیران این سازمان، فاضلی فرماندار بیرجند، فرجامی فرماندار درمیان، حسینی رئیس اتاق تعاون استان و جمع دیگری از مسئولان استانی و شهرستان بیرجند در محل ارگ کلاه فرنگی بیرجند برگزار شد. 

آخرین مطالب