به گزارش پایگاه خبری نسیم خاوران، « جواد اشرفی» به خبرنگاران رسانه های گروهی گفت: شاید برداشت اولیه از جشنواره زرشک این باشد که با برگزاری آن باید مشکلات ۳۰۰ ساله زرشک مرتفع شود هر چند این کارکرد، خروجی جشنواره در سالهای مختلف است اما مهمترین و اصلی ترین هدف جشنوارهها در واقع یک نوع نمایش و تبلیغ زنده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسانجنوبی معطوف کردن نگاهها به سمت زرشک را مهمترین کارکرد جشنواره خواند و ادامه داد: در صورت تحقق این موضوع همه مسائل رصد میشود و سرمایه گذار به آن توجه میکند آن گاه در سطح ملی، گفتمان و یک سری کرسیها ایجاد و به زرشک به صورت ویژه پرداخته میشود.
اشرفی اضافه کرد: با برگزاری نمایشگاه و جشنواره برای یک محصول معرفی ، بیان ارزشهای آن به جامعه هدف بخش سرمایهگذاری و تغییر نگاهها در رفتارهای تولیدکنندگان و بهرهبرداران اتفاق میافتد و ارزش کالا ارتقا پیدا میکند.
به گفته وی سال گذشته جشنواره زرشک برگزار شد و اتفاقات خیلی خوبی رقم خورد که به طور حتم این اقدامات را جهاد کشاورزی که جزو دستگاههای مسئول در حوزه محصولات کشاورزی است به صورت مستند و مصور گزارش خواهد کرد.
* تغییر در سرمایهگذاری
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گفت: در این مدت سرمایهگذاریها و مدل توجه و پرداختن از بخش خصوصی به جشنواره زرشک تغییر پیدا کرده است مجموعه بسیار خوبی با برند «مصطفوی» در شهرستان سربیشه شهرک تخصصی زرشک را با سرمایهگذاری چند صد میلیارد تومانی احداث میکند.
به گفته اشرفی ورود بخش خصوصی و شرکتهای دانش بنیان به تولید دستگاههایی که مشکل کشاورزان را حل کند مهم است این دستگاهها می تواند در زمینه دانکردن، خشک کردن و حتی شستشوی زرشک باشد و اینها نکاتی است که باید مورد توجه طرف بخش خصوصی باشد.
وی تصریح کرد: نکته بعدی نگاه و توجه دولت است در واقع در سطح استان زنجیره راهبردی زرشک تعریف و برای آن دبیر مشخص شد که این دبیر میتواند همه زنجیزههای زرشک را در همه مناطق استان شناسایی و به صورت منسجم پیگیری کند.
وی ادامه داد: نکته بعدی نوع تامین و پرداخت تسهیلات است که به دستگاههاي حمایتی و اجرایی تاکید شد که بخش صنایع تکمیلی و زنجیرههای زرشک را مورد حمایت ویژه قرار دهند.
به گفته وی شاید جز معدود سالهایی باشد که از سازمان برنامه و بودجه برای زرشک اعتبار اختصاص یابد. کارهای تحقیقاتی و پژوهشی که بر زمین مانده بود و خیلی به نتیجه نرسیده بود این ها کارکردها، نگاههایی و نتایج یک نمایشگاه از این جنس است.
*تغییر رفتار کشاورزان
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری در بخش دیگری از صحبتهایش به این نکته اشاره کرد که حتی به دنبال برگزاری جشنواره زرشک، تغییر نگاهها و رفتارها در کشاورز و بهرهبردار هم رخ می دهد و به بهبود فرآیند تولید آن محصول کمک میکند.
اشرفی تصریح کرد: اگر در استان ارزیابی کنید بسیاری از کشاورزان مدل رفتارشان به بازار و نگاهشان به محصول متفاوت میشود دیگه حتی حاضر نیستند که به سادگی زرشک را با قیمت اندک به بازار عرضه کند و به طور حتم به سمت خشک کردن این محصول با استفاده از بارگاه، مکان های نگهداری پیشمی روند و این تغییر در نوع نگاه کشاورز ایجاد میشود که محصولش را با حداکثر ارزش افزوده به سطح بازار داشته باشد .
به گفته وی نکته بعدی که در بخش مردمی زرشک به آن توجه می شود این است که در حوزه زرشک در واقع یک مجموعه و انجمن و صنفی که بتواند این همراهی و همدلی را بین بخشهای مختلف داشته باشد نداریم و یک پراکنده کاری مختلف در این حوزه وجود دارد یکی از کارکردهای این جشنواره، ایجاد انسجام و هماهنگی بین بخشی است و امیدواریم یک تشکل خوبی را ثبت کنیم.
به نظر وی ثبت ملی و جهانی از دیگر کارکردهایی است که در جشنوارهها پیگیری می شود.