کدخبر: ٦۰۷۰۵
۳۰ شهریور ۱٤۰۲ ساعت ۱٦:۳٦
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خراسان جنوبی خبر داد:

ساخت 439 کلاس درس در خراسان جنوبی/ افزایش 100 درصدی تعهدات خیران مدرسه ساز

ساخت 439 کلاس درس در خراسان جنوبی/ افزایش 100 درصدی تعهدات خیران مدرسه ساز
رخسارپور با اشاره به اینکه در حال حاضر 163 پروژه نیمه تمام شامل 439 کلاس درس با 79 هزار متر مربع در استان خراسان جنوبی در حال احداث است، گفت: از این تعداد 56 پروژه مهر ماه امسال به بهره برداری می رسد که این پروژه ها شامل 165 کلاس درس با 17 هزار و 700 متر مربع است.

به گزارش پایگاه خبری نسیم خاوران، حامد رخسارپور- مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی_ (30 شهریور) به مناسبت بازگشایی مدارس در جمع اصحاب رسانه از کمبود فضای آموزشی در مرکز استان خبر داد و گفت: سرانه فضای آموزسی بیرجند 4.5 متر مربع است.

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی استاندارد سرانه فضای آموزشی کشور را 5.23 متر مربع اعلام کرد و افزود: مرکز استان نسبت به کشور سرانه پایین تری دارد.

 

وی با بیان اینکه در دیگر شهرستان های استان مشکل کمبود فضا آموزشی وجود ندارد، یادآور شد: طی دو سال گذشته با ساخت و سازهای صورت گرفته، سرانه فضای آموزشی استان از 6.47 متر مربع به 6.68 متر مربع رسیده است.

 

رخسارپور تکمیل پروژه های نیمه تمام آموزشی و برقراری عدالت اجتماعی را از شعارهای دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 163 پروژه نیمه تمام شامل 439 کلاس درس با 79 هزار متر مربع در استان در حال احداث است.

 

به گفته وی از این تعداد پروژه در دست احداث 56 پروژه مهر ماه امسال به بهره برداری می رسد که این پروژه ها شامل 165 کلاس درس با 17 هزار و 700 متر مربع است.

 

وی در ادامه به مدارس کانکسی موجود در استان اشاره کرد و با بیان اینکه یا مدارس کانکسی بوده و یا کلاس درس، افزود: طی دو سال گذشته 76 کلاس درس کانکسی استان حذف شده است و در حال حاضر هیچ مدرسه تمام کانکسی در استان وجود ندارد.

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی از استانداردسازی تجهیزات آموزشی و فضای آموزشی خبر داد  گفت: بعد از وقوع حادثه چند سال گذشته در یکی از استان های کشور ردیف اعتباری مجزایی برای استاندارد سازی وسایل گرمایشی و سرمایشی اختصاص یافت و در حال حاضر هیچ مدرسه ای در استان بخاری نفتی ندارد.

 

رخسارپور افزود: مدارس استان همه به سیستم های استاندارد گرمایشی مانند اسپیلت، پکیج، و... با هدف ایمنی جان دانش آموزان مجهز شده اند.

 

به گفته وی طی دو سال گذشته 911 کلاس درس و 607 فضای جانبی مانند نمازخانه، آزمایشگاه و... استاندارد سازی شده است.

 

این مقام مسئول اعتبارات اختصاص یافته برای استاندارد سازی سیستم گرمایشی و سرمایشی فضاهای آموزشی را 25 میلیارد تومان طی دو سال اخیر اعلام کرد و گفت: در این مدت برای آسفالت و ایزوگام مدارس هم 22 میلیارد تومان هزینه شده است.

 

به گفته وی طی دو سال گذشته با اعتباری بالغ بر 68 میلیارد تومان تجهیزات آموزشی، کمک آموزشی، گرما و سرمایشی تحویل داده شده است.

 

وی با اشاره به اختصاص دو هزار و 880 تن قیر رایگان دولتی یاداور شد: طی دو سال گذشته 140 مدرسه با متراژ 203 هزار متر مربع آسفالت و 201 مدرسه هم با 137 هزار و 500 متر مربع ایزوگام شده است.

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گریزی به کمبود فضای آموزشی در بیرجند به خصوص حاشیه شهر شامل حاجی آباد، امیرآباد، دستگرد و... زد و تأکید کرد: بنا به پیگیری های صورت گرفته با بنیاد علوی قرار شده بنیاد برای احداث فضای آموزسی بیرجند ورود کند.

 

رخسارپور افزود: چنانچه خیران برای احداث فضای آموزشی 30 درصد برای روستا و 50 درصد در شهرها مشارکت کنند، مدرسه به هر نامی که خیر تمایل داشته باشد نام گذاری می شود.

 

به گفته وی برای احداث مدارس خیر ساز، 30 درصد هزینه توسط خیر  70 درصد مابقی کمک دولتی است.

 

وی از دیگر اقدامات به احداث و بازسازی 21 چشمه سرویس بهداشتی با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد تومان طی دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: متأسفانه در این مورد خیران کمتر ورود کرده و با پیگیری های صورت گرفته اعتبارات خوبی در این زمینه از مرکز دریافت شد.

 

وی از داریوش گنجی به عنوان بزرگترین خیر بیرجندی نام برد و افزود: با همکاری و حمایت این خیر بومی تاکنون 11 مدرسه احداث شده است و با حضورخیر در آبان، مدارس احداث شده در حاجی آباد، شهرک امام علی، وصال بیرجند افتتاح می شود.

 

به گفته وی باید به سمت احداث مجتمع های آموزشی رفت تا 4 تا 5 مدرسه از این فضا بهره مند شوند و طرح های مورد نیاز برای احداث مجتمع در برخی شهرستان ها آماده شده  و در بیرجند هم هنرستان تخریبی کوثر با معماری اسلامی ، ایرانی احداث می شود.

 

وی در ادامه از برگزاری جشنواره خیران مدرسه ساز در پایان امسال یا اوایل سال آینده خبر داد و جمع تعهدات انجام شده در سنوات گذشته را 429 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: 70 درصد این میزان تعهد محقق شده است.  

 

رخسارپور با بیان اینکه تعهدات خیران حدود 100 درصد افزایش داشته و 80 درصد مدارس استان با کمک خیران احداث شده است، تعداد خیران را 805 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 677 خیر حقیقی (590 نفز آقا و 97 خانم) و 118 خیر حقوقی است و حدود 70 درصد خیران از خارج از استان هستند.

 

در ادامه معاون فنی و اجرایی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خراسان جنوبی گفت: هدف رساندن پروژه ها به مهرماه است و بیش از 90 درصد پروژه ها برای افتتاح آماده شده است.

 

حسن رضا بهروزی در خصوص سرانه فضای سبز در مدارس گفت: در گذشته دستورالعملی مبنی بر احداث فضای سبز در مدارس نبود و امسال به تازگی این مهم محقق شده و دستورالعمل مبنی بر احداث فضای سبز در مدارس ابلاغ شده است.

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی ابراز امیدواری کرد: بتوان درختان مثمر بومی مانند عناب و... را برای استفاه دانش آموزان، معلمان و پرسنل در مدارس کاشت.

آخرین مطالب