کدخبر: ۱٦٤۵
۰۸ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۹

عملکرد مطلوب جهاد دانشگاهی در پژوهش و انجام فعالیت های کاربردی

عملکرد مطلوب جهاد دانشگاهی در پژوهش و انجام فعالیت های کاربردی
نماینده مردم بیرجند در مجلس با اشاره به اینکه توصیه اول مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، علم و پژوهش است، گفت: عملکرد جهاددانشگاهی خراسان جنوبی در پژوهش و انجام فعالیت های کاربردی مطلوب است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نسیم خاوران، «حسین خسروی» صبح امروز (۸ تیر) در دیدار با رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه توصیه اول مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، علم و پژوهش است، اظهار داشت: جهاددانشگاهی حرکت های بزرگی را در بحث علم و پژوهش انجام داده است.

نماینده بیرجند، خوسف و در میان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد مطلوب جهاددانشگاهی در پژوهش و انجام فعالیت های کاربردی، اظهار کرد: وقتی در مراکز وابسته به جهاددانشگاهی برخی از نارسائی های طبیعی مانند ناباروری مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته و درمان می شود، این بدان معناست که علت مشکلی که در جامعه وجود دارد و مردم مبتلا به آن هستند توسط این نهاد کشف و درمان می‌شود، این یک حرکت رو به جلو، پویاسازی علم و خدمت به مردم است.

وی گفت: جهاد دانشگاهی با تکیه بر انگیزه‏ های دينی ایمانی و انقلابی می ‏تواند در حرکت و تحول کیفی علمی و پژوهشی گام های موثری بردارد.

خسروی بر افزایش همگرایی و هم افزایی بین دستگاه های اجرایی و دوری از موازی کاری جهت رسیدن به پیشرفت تأکید کرد.

«جلال الدین صادقی» رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی هم به معرفی فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی و فرهنگی پرداخت و ادامه داد: معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی متناسب با مأموریتی که جهاد دانشگاهی کشور بر اساس مزیت های منطقه واگذار کرده است، در سه محور گیاهان دارویی استراتژیک شامل؛ عناب، زرشک و زعفران- آسیب‌های اجتماعی و برنامه ریزی و مطالعات شهری و روستایی فعالیت می کند و  اقدامات قابل توجهی انجام داده است.

وی اضافه کرد: حوزه آموزش‌ این سازمان در ارائه دوره های تخصصی کوتاه مدت، آموزش‌های ضمن خدمت و آموزش های عالی فعالیت دارد و در حوزه فرهنگی خبرگزاری‌های ایسنا، ایکنا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، سازمان دانشجویان، دفتر مطالعات فرهنگی و اجتماعی،شعبه سازمان گردشگری، مرکز امام و انقلاب، انتشارات و فرهنگسرای ابن حسام را داریم.

صادقی سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال را به عنوان یکی دیگر از واحدهای فعال جهاددانشگاهی خراسان جنوبی معرفی و اجرای طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی به کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را یکی از اقدامات ارزشمند در  زمینه اشتغال دانست که توسط این سازمان به اجرا درآمده است.

وی تصریح کرد: طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی اقدامی موثر در شناسایی، آموزش و توانمندسازی افراد در راستای ایجاد مشاغل خانگی و اتصال به پشتیبانان استانی و ملی به عنوان تضمینی برای فروش محصولات با تکیه بر پژوهش‌های مشخص این نهاد و نظارت و کارفرمایی اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی بوده است.

رییس جهاددانشگاهی خراسان ‌جنوبی با بیان اینکه فعالیت‌های پژوهشی در جهاددانشگاهی، متناسب با مزیت‌های منطقه‌ای تعریف می‌شوند، اظهار کرد: جهاددانشگاهی بر روی گیاهان دارویی به عنوان پتانسیل ارزشمند منطقه‌ای و پتانسیلی که می‌تواند اشتغال و به ویژه اشتغال روستایی را رقم بزند متمرکز شده و پژوهش‌هایی ارزشمند انجام داده که منجر به تولید دانش فنی فرآورده‌های فراسودمند و ثبت اختراع شده است.

صادقی با بیان اینکه در بحث آسیب‌های اجتماعی، دبیرخانه علمی آسیب‌های اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شد، تصریح کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی سعی کرده‌ایم با اجرای طرح‌های پژوهشی، برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌ها، همایش‌ها و مسابقات آموزش‌های لازم را به جامعه هدف ارائه دهیم.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت مرکز خدمات تخصصی گیاهان استراتژیک و راه اندازی سایت بیرناب گفت: طبق بررسی که توسط محققان جهاددانشگاهی استان صورت گرفت، به این نتیجه رسیدیم که در این سال‌ها کشاورزان و متولیان کشاورزی استان از جمله سازمان جهادکشاورزی به صورت مطلوب عمل کرده و حجم تولید محصولات خوب است، اما نهادی که به صورت علمی بر فرآورده ها و ایجاد ارزش افزوده و فروش محصولات تمرکز کند تا سود و ارزش افزوده بیشتری نصیب کشاورز و استان شود شکل نگرفته است.

وی بیان کرد: در این راستا پژوهش های کاربردی و ارائه خدماتی متمرکز بر محصولات استراتژیک از آموزش و مشاوره برای بهبود کیفیت محصولات و فرآورده‌ها و حمایت از طرح‌ها و ایده‌های فناورانه انجام داده و می دهیم.

پایان خبر/

آخرین مطالب