کدخبر: ۱۵٦۷
۰۳ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱٤:٤٦

سیلی سرخ کرونا بر چهره خراسان جنوبی

سیلی سرخ کرونا بر چهره خراسان جنوبی
«میهمان اگرچه عزیز است ولی همچو نفس خفه می‌سازد اگر آید و بیرون نرود» این ضرب المثل حکایت این روزهای خراسان جنوبی شده است؛ مهمان ناخوانده، منحوس و دلهره آور جهانی که نفس خیلی از کشورها را بریده و مردم را خسته کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی نسیم خاوران؛ طولانی شدن ویروس منحوس کرونا و به درازا کشیدن روند شیوع، باعث خستگی خیلی از مردم شده است، به طوری که این روزها دیگر آن مراعات‌های اولیه صورت نمی‌گیرد و در نتیجه روز به روز بر تعداد بیماران و آمار بستری ها در نتیجه مرگ ناشی از کرونا در کشور افزوده می شود، به طوری که در حال حاضر در کشور در هر 36 ثانیه یک نفر به کرونا مبتلا و در هر 12 دقیقه یک ایرانی براثر ابتلا به کرونا فوت می‌کند. آماری نگران کننده که نشان می‌دهد مردم خیلی کرونا را در فصل گرما جدی نگرفتند و رعایت نکات بهداشتی را ندارند.

خراسان جنوبی از استان‌هایی است که مردم از ابتدای شیوع ویروس کرونا نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کردند به طوری که آمار افراد درگیر با کرونا در این استان تا اوایل خردادماه تقریبا متعادل و نسبت به میانگین کشوری پایین تر بود که نشان از توجه خوب مردم استان به مسائل بهداشتی داشت، اما حالا دو هفته ای است که هر روز مسئولان هشدارهایی مبنی بر قرمز شدن وضعیت استان به خصوص شهرهای بیرجند، قاین و سربیشه را می دهند، به طوری که به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم اکنون هیچ کدام از شهرهای استان وضعیت شان سفید نیست و حدود 50 بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد هفت نفر در بخش مراقبت‌های ویژه، نگهداری می شوند. این در حالی است که تا اواسط خرداد تعداد بیماران کرونایی بستری در استان همواره کمتر از 10 نفر بوده است.

برای پیدا کردن دلیل این افزایش نگران کننده آمار کرونا در استان، سری به برخی از مناطق مستعد جمعیت در شهر بیرجند زدیم. یکی از مهمترین مکان های شلوغ و پرتردد در شهر بیرجند، بازار مرکزی است، موج جمعیت هنگام غروب آفتاب در تلاطم است، در این بین خیلی از افراد مراعات می کنند و ماسک بر صورت خود دارند، اما تعداد زیادی از افراد هم اصلا توجهی به نکات بهداشتی ندارند و با فرزندان خردسال خود بدون هیچ ملاحظه ای به میان جمعیت آمده اند.

بازار و خیابان ها شلوغ تر از هر زمانی است، به نظر می رسد که مردم کرونا را فراموش کرده‌اند و یا خیلی دیگر توصیه های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند، وارد مغازه پوشاک که می شوی، تعدادی خانم به همراه فرزندان خردسال‌شان برای خرید مراجعه کردند و دوهم جمع شدند و برای انتخاب لباس با هم مشورت می‌کنند، آن طرف تر هم خانمی چادرش را مقابل بینی و صورت گرفته و در حال نظاره البسه است. دست به هر لباسی می‌زنند و جنس و رنگش را می سنجند و بعد هم می گذارند در همان جایگاه اولیه اش تا شاید انتخاب مشتری بعدی باشد.

هر چه هوا تاریک تر می شود، تردد جمعیت در خیابان و بازار بیشتر می‌شود، برای نماز مغرب و عشاء به مسجدالحسین (علیه السلام) جوادیه می‌روم، برخلاف خیلی جاهای دیگر در مسجد بیشتر مردم مهر شخصی و ماسک به همراه دارند و فاصله اجتماعی به طور کامل از سوی بچه های مسجد با چسب سفید و علامت ضربدر مشخص شده است، نماز اقامه می شود و بعد از نماز هم قرائت یک صفحه از کلام الله مجید بر روی پرده پخش می‌شودد تا مردم دست به قران نزنند؛ مگر اینکه کسی قرآن شخصی به همراه داشته باشد، بعد از نماز هم محیط مسجد توسط خدام کامل ضدعفونی می‌شود.

پمپ بنزین ها از دیگر مکان های پرتردد است، در روزهای ابتدایی ورود کرونا به کشور، تمام مراحل سوخت گیری توسط متصدی جایگاه صورت می گرفت، اما حالا خبری از این موضوع نیست، البته در جایگاه های «سی ان جی» این مراحل به طور کامل توسط متصدی انجام می شود اما در پمپ بنزین ها نه! مردم هم خیلی رعایت نمی‌کنند و بدون دستکش نازل ها را بر می‌دارند و سوختگیری می‌کنند، نازل های پمپ بنزین یکی از عوامل اصلی انتشار ویروس کرونا است، اما به نظر می رسد شرایط برای مردم عادی شده است و ترس از ویروس کرونا در مردم، کمتر شده است.

ساعاتی از شب گذشته و سری به تعدادی از پارک های شهر می‌زنیم، موجی از جمعیت روی فضای سبز و سکوهای پارک نشسته اند، برخی‌ها برای خود چادر مسافرتی آورده تا در چادر باشند، مادری هم فرزند خود را سوار بر تاب کرده تا دقایقی به آنها خوش بگذرد.

دورهمی هایی که بدون توجه به نکات بهداشتی و ساده، روند ابتلا به کرونا را تشدید کرده است در حالی که مسئولان تاکید زیادی بر استفاده از ماسک در فضاهای شلوغ و پرتردد دارند اما این موضوع این روزها خیلی توسط همشهریان رعایت نمی شود.

این موضوع صدای رئیس دانشگاه علوم پزشکی را هم درآورده است. به گفته دکتر «محمد دهقانی فیروزآبادی» اکنون تعداد بیماران تنفسی که در شبانه روز بستری می‌شوند گاهی به ۱۵۰ تا ۱۶۰ نفر می رسد.

آمارهای نگران کننده از کرونا در خراسان جنوبی 

وی با اشاره به اینکه هفت نفر از بیماران مبتلا به کرونا در بخش ویژه (آی سی یو) بستری هستند، می گوید: همه این افزایش آمار از پیامدهای عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است، به طوری که در روزهای گذشته خراسان جنوبی رتبه ششم کشور به لحاظ رشد فزاینده تعداد بیماران تنفسی بستری شده را داشته است که این امر نگران کننده است.

وی بر ضرورت استفاده از ماسک تاکید کرده و گفته است: سازمان بهداشت جهانی که در ابتدای شیوع کرونا استفاده از ماسک را بدون تاثیر خاصی معرفی کرده بود اکنون برای چندمین بار از مردم جهان خواسته تا در مکان‌های عمومی که رعایت فاصله گذاری اجتماعی ممکن نیست و احتمال آلودگی زیاد است، از ماسک استفاده کنند.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اینکه مردم باید زندگی با کرونا و رعایت دستورالعمل های بهداشتی را یاد بگیرند، افزوده است: پیش بینی می شود که کرونا سال آینده هم وجود داشته باشد.

وی مسافرت به خارج استان، تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی و برگزاری مراسم‌های عروسی و عزا را یکی از دلایل اصلی افزایش مبتلایان به کرونا دانسته و بر لزوم رعایت نکات بهداشتی توسط مردم تاکید می‌کند.

پلمب ۷ تالار به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند همچنین از ممنوعیت برگزاری جشن‌های عروسی در تالارها خبر داده و با بیان اینکه تنها شهر‌های با وضعیت سفید امکان برگزاری جشن‌های عروسی را دارند، می گوید: با شروع پیک دوم کرونا و عدم رعایت اصول بهداشتی هفت تالار در استان پلمب شدند.

به گفته «محمد علی جاوید» شهردار بیرجند، چهارشنبه بازار بیرجند که از مکان های شلوغ و پرتردد است، همچنان تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود.

عدم رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم، واکنش استاندار را هم به همراه داشته است به طوری که «محمدصادق معتمدیان» بر ضرورت فعال کردن دبیرخانه کرونا برای اطلاع رسانی به روز، به مردم در استان تاکید کرده است.

به گفته معتمدیان اطلاع رسانی گسترده در خصوص رعایت نکات بهداشتی در زمان بیماری کرونا بیش از پیش باید در دستور کار قرار گیرد و دانشگاه علوم پزشکی می‌بایست به صورت روزانه از طریق کارشناسان و متخصصان، تولید محتوا کرده و اطلاعات جدید را در اختیار مردم قرار دهند.

به گفته استاندار خراسان جنوبی در حال حاضر هیچ تصمیمی مبنی بر تعطیلی و اعمال محدودیت نیست لذا مردم باید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به فعالیت های روزمره خود برسند و همچون گذشته در تجمعات حضور پیدا نکرده و نکات بهداشتی را رعایت کنند.

براساس اعلام برخی از منابع غیر رسمی در فضای مجازی، تعداد مبتلایان قطعی به بیماری کرونا فقط در 24 ساعت گذشته در شهر بیرجند به 17 نفر و تعداد مبتلایان در استان به 40 نفر رسیده است که یکی از دلایل اصلی این افزایش حضور شهروندان در مکان های شلوغ، مجالسی همچون عروسی و عزاداری که تراکم جمعیت در آنها بالا است و عدم استفاده از ماسک بوده است.

افزایش روزافزون آمار کرونا در استان نشان از بی توجهی هرچه بیشتر مردم به موضوع رعایت مسایل و نکات بهداشتی دارد، آنچه می تواند از گسترش این ویروس و در نتیجه فراهم کردن محیطی امن برای خود و خانواده فراهم آورد، رعایت دستورالعمل های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

پایان خبر/

آخرین مطالب