کدخبر: ۱۵۵۸
۰۲ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱٦:۳۱

آغاز عملیات اجرایی انتقال آب دریای عمان به خراسان جنوبی در سال جاری

آغاز عملیات اجرایی انتقال آب دریای عمان به خراسان جنوبی در سال جاری
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: عملیات اجرای طرح انتقال آب دریای عمان به استانهای شرقی كشور شامل سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی امسال آغاز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نسیم خاوران، «احمد قندهاری» پیش از ظهرامروز (۲ تیر) در نشست خبری با اصحاب رسانه به طرح انتقال آب دریای عمان به استانهای شرقی كشور شامل سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با هدف تامین آب مورد نیاز شرب و صنعت اشاره کرد و گفت: تیم اجرایی بر آغاز عملیات اجرایی پروژه انتقال آب از دریای عمان در سال جاری تاکید دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به برنامه زمان‌بندی اجرای این طرح بزرگ ملی افزود: انتقال آب شرب با کیفیت به خراسان جنوبی تا سال ۱۴۰۵ برنامه ریزی شده اما از این برنامه عقب هستیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه مردم اجرای این پروژه را باور ندارند و مانند یک توهم است، ادامه داد: در حال حاضر ۶۳۰ کیلومتر خط انتقال آب از دشت مختاران، درمیان، طبس و آهنگران در دست اجرا است لذا اجرای ۸۰۰ کیلومتر خط انتقال آب از دریای عمان تا ورودی استان خارج از تصور نیست البته باید عزم و اعتقادی جدی برای انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی و استانهای شرقی وجود داشته باشد.

قندهاری در ادامه اظهار کرد: میانگین بارندگی در خراسان جنوبی تا ابتدای تیر ماه امسال ۱۶۸.۸ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۴۸.۶ میلی‌متر بوده به مزان ۱۴ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه با اجرای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی میانگین کسری مخزن استان در سال آبی ۹۷-۹۸ به میزان ۱۱۳.۰۴ میلیون متر مکعب بوده است، گفت: دشت‌های سرایان با ۱۶.۱۸، بشرویه با ۱۰.۳۴ و بیرجند با ۶.۲۶ میلیون مترمکعب بیشترین کسری مخزن منابع آبی استان را دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بیشترین افت منابع آبی استان مربوط به آبخوان سده با افت ۶۵ سانتی متر است، ادامه داد: متوسط کسری مخزن آب استان در ۱۰ سال اخیر  ۱۴۴ میلیون متر مکعب بوده است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در دشت بشرویه کسری مخزن از ۲۹.۹۴ میلیون متر مکعب در سال آبی ۹۳-۹۲ به ۱۰.۳۴میلیون متر مکعب در سال آبی ۹۸-۹۷ کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه ۳۳ محدوده مطالعاتی در سطح استان وجود دارد که هشت محدوده ممنوعه بحرانی، ۱۸ محدوده ممنوعه و ۹محدوده آزاد است، گفت: در راستای صیانت از منابع آبی استان از سال ۹۳ تاکنون هشت محدوده مطالعاتی به محدوده های ممنوعه استان اضافه شده است.

قندهاری به وضعیت شوری آبخوان‌های استان اشاره کرد و افزود: متوسط شوری آبخوان‌های استان از سال ۸۷ تا ۹۳ روند صعودی داشته است و از میزان از پنج هزار و ۱۵۴ میکرو زیمنس بر سانتیمتر با افزایش ۵۸۴ واحدی به میزان پنج هزار و ۷۳۸ میکروزیمنس بر سانتیمتر رسیده است.

وی با اشاره به کاهش ۳۵۷ واحدی شوری آبخوان های استان از سال ۹۳ تاکنون، عنوان کرد: در حال حاضر متوسط شوری آبخوان‌های استان پنج هزار و ۳۸۱ میکرو زیمنس بر سانتی متر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه طبق نتایج آماربرداری سال ۹۷ مجموع مصارف آب در بخش های کشاورزی، شرب، صنعت و خدمات ۹۰۴.۸۸۲ میلیون مترمکعب بوده است، افزود: همچنین تعداد سه هزار و ۷۵۵ حلقه چاه، ۲ هزار و ۸۵۴ چشمه و ۶ هزار و ۹۴۴ قنات در استان وجود دارد.

گفتنی است؛ مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق كشور كه اسفند ۱۳۹۵ آغاز شد. بر اساس مطالعات انجام شده طول خط انتقال آب از دریای عمان به شرق كشور كه مبداش دریای عمان و مقصد نهایی آن خراسان رضوی است هزار و ۶۰۰ كیلومتر پیش بینی شد و آب انتقالی آن فقط به مصرف آشامیدن و صنعت خواهد رسید.

پایان خبر/

آخرین مطالب