کدخبر: ۱۳۸۳
۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱٦:٤۷

۴۰ درصد معابر بیرجند برای معلولان مناسب سازی شده است

۴۰ درصد معابر بیرجند برای معلولان مناسب سازی شده است
مدیر بهزیستی بیرجند گفت: برای دسترسی معلولان به امکانات شهری حدود ۴۰ درصد معابر در بیرجند مناسب‌ سازی شده است.

«حسن شرفی» در حاشیه کمیته مناسب سازی شهرستان بیرجند در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی نسیم خاوران با اشاره اینکه اکنون هشت هزار و ۲۰۰ نفر معلول به صورت مستمر و غیرمستمر از بهزیستی این شهرستان خدمت دریافت می کنند، گفت: مناسب‌سازی معابر و محیط‌های شهری برای افراد معلول و ناتوان از مواردی است که در قانون جامع حمایت از معلولان مورد تأکید قرار گرفته است.

مدیر بهزیستی بیرجند افزود: طبق ماده 2 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، کلیه وزاتخانه‌ها، مؤسسات و سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظف‌اند تا در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی، معبر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که معلولان مانند دیگر افراد عادی امکان دسترسی و بهره‌مندی از آن را داشته باشند.

وی با بیان اینکه وضعیت مناسب سازی در شهر بیرجند تقریبا رضایت بخش است، تاکید کرد: مناسب‌‌سازی مسیر تردد معلولان در ادارات، اماکن عمومی و مبلمان شهری ضرورتی است که در هنگام احداث ساختمان‌ های اداری باید مورد توجه باشد.

شرفی ادامه داد: حدود 40 درصد معابر و اماکن عمومی در  بیرجند مناسب‌سازی آن انجام شده است و در حال حاضر مناسب‌سازی در حال پیشرفت است.

مدیر بهزیستی بیرجند با اشاره به گستردگی شهرستان بیرجند، عنوان کرد: اما اولویت کاری ما برای مناسب سازی اماکن عمومی است چرا که حضور معلولان در شهر تا حد زیادی وابسته به مناسب‌ سازی فضاهای عمومی شهری است.

به گفته وی طبق ابلاغ سازمان بهزیستی از سال ۸۸ اهتمام جدی برای مناسب سازی معابر عمومی در دستور کار قرار گرفته است و خوشبختانه از سال گذشته ردیف اعتباری ویژه برای مناسب سازی شهری بیرجند در شهرداری ایجاد شده است.

شرفی با تاکید بر اینکه یکی از مطالبات معلولان فراهم شدن امکان جابه جایی با ناوگان حمل و نقل عمومی است، گفت: البته تعدادی از اتوبوس های شهر بیرجند تاکنون مناسب سازی شده است.

وی خاطر نشان کرد: واحدهای مسکونی معلولان با اولویت شدید و خیلی شدید بررسی شده و اگر نیاز به مناسب سازی داشته است در دستور کار قرار گرفته است تا زندگی در منزل مانند رفت و آمد، استفاده از سرویس بهداشتی و سایر امور زندگی راحت باشد.

مدیر بهزیستی بیرجند تاکید کرد: مردم باید بدانند مناسب سازی معابر و اماکن عمومی تنها ویژه معلولان نیست بلکه مختص همه افراد ناتوان جامعه است.

شرفی از فعالیت سه مرکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان و یک مرکز روزانه در بیرجند خبر داد و افزود: هم‌اکنون ۱۰۰ نفر از این مراکز شهرستان بیرجند خدمات دریافت می‌کنند.

پایان خبر/

آخرین مطالب