کدخبر: ۱۲۸۸
۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:٤۱

دامداری ها برای مقابله با ویروس تب کریمه کنگو سم پاشی شوند

دامداری ها برای مقابله با ویروس تب کریمه کنگو سم پاشی شوند
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: این بیماری هیچ گونه علائمی ندارد و برای مقابله با آن باید اقدام به سم پاشی کردن محل نگهداری و بدن دام ها و جلوگیری از کشتار غیرمجاز کنیم.

«محمد اصغرزاده» در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی نسیم خاوران اظهار داشت: فصل تابستان فصل زاد و ولد کنه های بیماری تب کریمه کنگو است و احتمال شیوع ویروس این بیماری در این فصل وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: میزبان اصلی این ویروس ممکن است انسان و یا دام باشد و اگر انسان به عنوان میزبان اصلی این ویروس انتخاب شود بسیار خطرناک است و باعث خون ریزی داخلی می شود.

وی با بیان اینکه دامداریها باید برای مقابله با ویروس تب کریمه کنگو سم پاشی شوند، افزود: دامداران برای از بین بردن کنه این بیماری باید از حمام ضد کنه استفاده کنند تا دام های آن و خودشان نیز به این بیماری مبتلا نشوند.

اصغرزاده در ادامه گفت: در مناطق کوهستانی و چراگاهها نیز احتمال دارد که کنه بیماری تب کریمه کنگو حضور داشته باشد، اگر مردم دچار گزندگی توسط این کنه شدند باید سریعا به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دوره نهفتگی تب کریمه کنگو حدود یک هفته است، افزود: این بیماری هیچ‌گونه علائمی ندارد و برای مقابله با آن باید اقدام به سم پاشی کردن محل نگهداری و بدن دام‌ها و جلوگیری از کشتار غیرمجاز کنیم.

وی در ادامه تاکید داشت: در مناطق روستایی و عشایری که بحث کشتار دام وجود دارد باید به این موضوع بسیار توجه داشته باشند که در هنگام ذبح باید از دستکش و ماسک استفاده کنند و چاقوی ذبح دام را در دهان خود نگذارند تا دچار بیماری تب کریمه کنگو نشوند.

اصغرزاده با توجه به اینکه ویروس بیماری تب کریمه کنگو در دمای فریزر از بین نمیرود، ادامه داد: مردم توجه داشته باشند که گوشت را بعد از خریداری کردن به مدت 24 ساعت به صورت سالم در دمای 0 تا 4 درجه در درون یخچال قرار دهند تا ویروس این بیماری از بین برود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه طی چند سال اخیر بیماری تب کریمه کنگو در خراسان جنوبی مشاهده نشده است، گفت: در راستای مقابله با این بیماری در استان با کشتارهای غیرمجاز برخورد خواهیم کرد، این بیماری بسیار خطرناک است و مردم باید نکات ایمنی و لازم را رعایت کنند.

پایان خبر/

آخرین مطالب