کدخبر: ۱۱۷٤
۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۷

ورود دادستان بیرجند به گرانی بازار مسکن در خراسان جنوبی

ورود دادستان بیرجند به گرانی بازار مسکن در خراسان جنوبی
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌ جنوبی گفت: دادستان به موضوع گرانی و افزایش قیمت مسکن در خراسان جنوبی به ویژه در بیرجند و حاشیه این شهر ورود پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نسیم خاوران، حجت الاسلام «یدالله وحدانی نیا» صبح امروز (21 خرداد) در اولین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم خراسان‌ جنوبی اظهار کرد: قانون پیش فروش ساختمان مشتمل بر ۲۵ ماده و چهار تبصره مصوب دی ماه ۸۹ مجلس شورای اسلامی است که آیین نامه آن در خرداد ۹۳ بعد از چهار سال در هیئت دولت به تصویب رسید و به دستگاه های ذی ربط ابلاغ شده است اما تاکنون این قانون آن چنان که باید اجرایی نشده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌ جنوبی با تاکید بر اینکه این قانون یکی از ابزارهای های مؤثر برای جلوگیری از وقوع تخلفات عدیده در بخش پیش فروش از جمله فروش یک واحد به چند نفر است، گفت: تامین امنیت و عدالت اجتماعی در حوزه ساختمان به خصوص ایجاد اعتماد بیشتر در سرمایه گذاری و پیش خرید از اهداف اصلی قانون پیش فروش ساختمان است.

وی ادامه داد: به موجب ماده 21 قانون، شخصی که قصد پیش فروش ساختمانی را از طریق تبلیغ در جراید، پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و سایر رسانه‌های گروهی دارد باید قبل از هرگونه اقدام جهت تبلیغ، مجوز انتشار آگهی را از مراجع ذی‌صلاح مربوطه که در آئین نامه اجرائی تعیین شده است اخذ کند، عدم رعایت تکلیف قانونی مذکور توسط پیش فروشنده حسب مقررات ماده 23 همین قانون موجب اعمال مجازات حبس از 91 روز تا یک سال است.

حجت الاسلام وحدانی نیا افزود: متأسفانه امروزه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی شاهد نشر بدون مجوز آگهی‌های پیش فروش ساختمان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه قرارداد پیش فروش و نیز قرارداد پیش فروش ساختمان، باید از طریق تنظیم سند رسمی نزد دفاتر ثبت اسناد رسمی انجام شود، عنوان کرد: به موجب ماده 24 قانون مذکور مشاوران املاک نمی‌توانند خود مبادرت به تنظیم قرارداد پیش فروش کنند و باید پس از انجام مذاکرات مقدماتی طرفین را جهت تنظیم سند رسمی قرارداد پیش فروش به یکی از دفاتر اسناد رسمی دلالت کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌ جنوبی گفت: براساس این قانون باید شناسنامه فنی مستقل برای هر واحد صادر شود در حالی که این اتفاق نمی افتد.

حجت الاسلام وحدانی نیا در پاسخ به موضوع افزایش قیمت املاک بیرجند و حاشیه این شهر طی چند ماه گذشته، بیان کرد: دادستان مرکز استان برای پیگیری علت این گرانی املاک ورود پیدا کرده است.

پایان خبر/

آخرین مطالب