کدخبر: ۱۰۸۹
۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۷

۳۰ تعاونی در بیرجند برای ادامه فعالیت خود دچار مشکل شدند

۳۰ تعاونی در بیرجند برای ادامه فعالیت خود دچار مشکل شدند
مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیرجند گفت: به خاطر شیوع ویروس کرونا بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل شده اند و به خاطر شیوع این ویروس بیشترین آسیب را قشر کارگری متحمل شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نسیم خاوران، «محمد کسایی» امروز دوشنبه (19خرداد) در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: اجرای صحیح قانون کار و رفاه اجتماعی در بیرجند را بر عهده داریم و در این زمینه به وظایف خود عمل کرده ایم.

مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیرجند به قوانین کار اشاره کرد و گفت: در این راستا اصل سه جانب گرایی را برای برنامه ها و سیاست های خود انجام دهیم؛ اصل سه جانب گرایی به این معنا است که کارگر، کارفرما و دولت سه ضلع خدمت رسانی و برنامه ریزی حوزه های کار را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه هدف ما ایجاد و تنظیم ارتباط متقابل و صحیح بین کارفرمایان و کارگران در بخش خصوصی است، افزود: با ایجاد این ارتباط می توانیم به حفظ و صیانت از اشتغال و نیروی کارآمد در جامعه کمک بسیاری کنیم.

کسایی با اشاره به اینکه در حوزه تعاون بحث گسترش نهادهای مدنی را در دستور کار داریم، ادامه داد: در تلاش هستیم تا بتوانیم نگاه مقام معظم رهبری در خصوص توجه به اقتصاد مقاومتی را در بخش تعاون اجرایی و رعایت کنیم و تعاون یک بخش مردمی است که می تواند به این موضوع کمک بسیاری کند.

مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیرجند در ادامه تاکید کرد: باید برای رونق و توسعه اقتصاد به سمت تشکیل تعاونی های توانمند و سودمندی برویم که حرفی برای  گفتن در حوزه اقتصاد دارند و در این صورت می توانیم از شرایط فعلی و تحریم ها بیرون بیاییم.

وی به بحث ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: در این راستا برنامه هایی را در دستور کار داریم تا بتوانیم تسهیلات اشتغال را به صورت مناسب توزیع کنیم و به بخشی اختصاص دهیم که می تواند برای اقتصاد جامعه مفید باشد.

کسایی با تاکید بر اینکه باید به سمتی برویم که سبب حفظ نیروی کارگری شویم،ادامه داد: کارگران دچار شرایط خاصی هستند و اکنون نیز به خاطر شیوع ویروس کرونا بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل شده اند و از این موضوع بیشترین آسیب را قشر کارگری متحمل می شود.

مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیرجند در ادامه اظهار داشت: در شرایط موجود 30 واحد تولیدی به ما مراجعه کرده اند و درخواست کمک داشتند و مشکلات خود را به ما انتقال دادند و تلاش خواهیم کرد تا این مشکلات را رفع کنیم.

وی با اشاره به بحث پیگیری حقوق معوقه کارگران گفت: در بیرجند 15 واحد دارای حقوق معوقه هستند و از این تعداد 8 واحد بخش تولیدی را شامل می شوند و سعی کردیم تا هر ماه برای برخی از این واحدها به صورت علی الحساب حقوقی را واریز کنیم تا کارگران آن واحدها در این شرایط بتوانند زندگی کنند.

کسایی با بیان اینکه در سال گذشته 279 شکایت در بخش تعاون شهر بیرجند داشتیم، ادامه داد: در سال جاری تصمیم گرفتیم تا به سمت ایجاد سازش بین کارگر و کارفرما برویم و در این راستا یک واحد مشاوره برای کارگران راه اندازی کردیم که در سال گذشته در این واحد بیش از سه هزار مشاوره صورت گرفته بود.

مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیرجند با توجه به اینکه اگر خیلی سخت بگیریم باعث تعطیل شدن واحدهای تولیدی می شویم، افزود: سخت گرفتن ما می تواند باعث دلسرد شدن کارفرمایان شود و در این شرایط نباید به واحدهای صنفی که توان مالی کمی دارند سخت بگیریم و به این واحدها کمک کنیم.

وی بیان کرد: در سال گذشته تصمیم گرفتیم که تعاونی های غیرفعال را منحل کنیم و در سال گذشته 28 تعاونی در بیرجند منحل کردیم و در مجموع 488 تعاونی در بیرجند منحل شده اند و این تعاونی هیچ گونه فعالیتی نداشتند و تعاونی های غیرفعال برای جلوگیری از منحل شدند باید دلیلی برای ما بیاورند.

کسایی با اشاره به اینکه 170 تعاونی فعال در بیرجند داریم، ادامه داد: این تعاونی ها در گرایش های مختلفی فعالیت دارند و جز تعاونی های برتر محسوب می شوند.

مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیرجند با بیان اینکه 97 تشکل کارگری در بیرجند فعالیت دارند، افزود: در سال جاری به سمت توسعه و گسترش کمی و کیفی این تشکل ها می رویم و این تشکل ها می توانند به رفع نیازها و مشکلات کارگران بسیار کمک کنند و باید تعداد و کیفیت کار این تشکل ها را افزایش دهیم.

وی در پایان گفت: بسیاری از کارگران ما در بحث بیمه بیکاری مشکل دارند و به شدت پیگیر هستیم تا مبلغ بیمه بیکاری به حساب کارگران واریز شود.

پایان خبر/

آخرین مطالب