کدخبر: ٦۰۸۷٤
۱۵ آذر ۱٤۰۲ ساعت ۱۰:۰۵
مدیر مرکز رشد پارک علم وفناوری در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری گله کرد: 

استان؛ پیشتاز در ایده و فناوری، عقب در زیرساخت

 استان؛ پیشتاز در ایده و فناوری، عقب در زیرساخت
هوشیار مقدم گفت: خراسان جنوبی در داشتن ایده و فناوری از استان های دیگر پیشتازتر و در زیرساخت ها عقب تر است.

به گزارش پایگاه خبری نسیم خاوران؛ از خراسان جنوبی «اسماعیل هوشیار مقدم» مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری خراسان جنوبی معضل اصلی پارک علم و فناوری را زیر ساخت بیان و تصریح کرد:  این مجموعه در استان 12 سال سابقه حضور و فعالیت دارد. پروژه ساخت پارک، ملی است درحالی که باید از منابع استانی تکمیل شود، در مقایسه وضعیت و این موضوع مهم با استان های دیگر، خراسان جنوبی خیلی عقب است.


وی گفت: در صورت استقرار واحدهای فناور در پارک علم و فناوری، با یکدیگر تبادل اطلاعات داشته و از مالیات هم معاف می شوند. در استان تقاضا برای استقرار  در پارک علم و فناوری زیاد است اما به دلیل کمبود فضا جرأت پذیرش نداریم.


مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری خراسان جنوبی تصریح کرد: خراسان جنوبی به لحاظ ایده و واحد فناور از بسیاری از استان ها جلوتر است ولی زیرساخت نداریم و باید در کلاس و یا حیاط، کار کارگاهی انجام شود ، باید مدیران ارشد به این موضوع مهم توجه ویژه داشته باشند.

 اسماعیل هوشیار مقدم گفت: افراد صاحب ایده نو و دارای فناوری های با قابلیت تجاری سازی می توانند وارد پارک علم و فناوری شوند تا با حمایت های این مجموعه ایده آنها تبدیل به محصول شود. در حال حاضر 270 واحد فناور عضو پارک علم و فناوری استان هستند و هر سال تعدادی واحد فناور وارد و برخی هم از مجوعه خارج می شوند. 


وی بیشترین فعالیت واحدهای حوزه فناور و حدود 40 درصدآن ها را در حوزه ICT عنوان کرد و افزود: این حوزه کمترین هزینه را دارد. 


مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری استان، پارک علم و فناوری را مجموعه خدماتی و حمایتی معرفی کرد که وقتی صاحبان ایده به آن مراجعه می کنند از خدمات تیم مشاوره بهره مند می شود تا پژوهشگران کاری را شروع نکنند که به نتیجه نرسد. 


وی همچنین گفت: برای حمایت از واحد های فناور گذاشتن فضای کارگاهی ، آزمایشگاهی و دفتری به صاحبان ایده با هزینه حداقلی و یارانه ای واگذار می شود. صاحبان ایده در حوزه اولویت ها و محصولات مزیت دار استان مانند عناب، زرشک، پنبه، زعفران و سایر مورد حمایت ویژه پارک علم و فناوری قرار می گیرند. 


مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری استان درباره هماهنگی پژوهش های واحدهای فناور با نیازهای استان توضیح داد: شرکت های فناور مستقر در پارک مسئله دان کردن زرشک تازه، برداشت زعفران، دستگاه سورت و اندازه عناب را اختراع کردند. محققانی هم برای استفاده ریشه و ساقه زرشک، چروکیدگی و ظاهر عناب، ساخت قرص از ساقه زرشک در حال ساخت دستگاههایی هستند.


وی به راه اندازی پلتفرم «کشمو»  اشاره کرد که در خصوص فروش زعفران در کشور جایگاه خوبی پیدا کرده و محصول کشاورزان را بدون واسطه به خریدار ارائه می دهد.  همچنین پلتفرم «روستا ما» در خصوص فروش گیاهان دارویی هم جزو اولویت های پارک علم و فناوری است. 


به گفته وی 20 واحد فناور در پارک علم و فناوری در خصوص محصولات مزیت دار استان فعالیت دارند.


او ضمن گلایه از حضور نیافتن سخنگوی دولت برای افتتاح نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان، گفت: فناوری چه جایگاهی دارد؟ اگر قرار است فناوری را جدی تر ببینیم باید تیم استان همدل تر باشند.

آخرین مطالب

پربیننده ترین ها