کدخبر: ٦۰۸۷۳
۱۵ آذر ۱٤۰۲ ساعت ۱۷:۰۳
مدیر مرکز رشد واحدهای فناوردانشگاه آزاد خراسان جنویی اعلام کرد:

لزوم حمایت مسئولان از واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد

لزوم حمایت مسئولان از واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد
بهشتی نژاد با اشاره به محدودیت اعتبارات پژوهشی و حمایتی مرکز رشد خواستار حمایت واحدهای فناوری مستقر در مرکز رشد شد و با بیان اینکه پس از خروج طرح از مرکز، برای تولید انبوه نیاز به حمایت است، گفت: در حال حاضر ارتباط دوسویه بین دانشگاه و پارک وجود دارد و باید این ارتباط بیشتر شود.

به گزارش پایگاه خبری نسیم خاوران- حسین بهشتی نژاد-  مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد خراسان جنوبی - در گفتگو با خبرنگار شبستان از خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح و ایده دانشجویان و غیر دانشجویان در این مرکز حمایت مادی و معنوی می شود، گفت: حدود ۳۰ درصد شرکت و هسته ها در این مرکز دانشجو نیستند.

 

وی افزود: طرح های ارائه شده به مرکز ابتدا داوری شده وسپس با حضور داوران توسط متقاضیان از طرح ها دفاع صورت می گیرد و در صورت تأیید، طرح وارد مجموعه شده و متقاضی از بسته های تشویقی استفاده می کند.

 

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد خراسان جنوبی یادآورشد: در صورت تأیید طرح به متقاضی تا سقف ۳۰ میلیون تومان تسهیلات ویژه اختصاص می یابد و در صورت نیاز طرح، میزان اعتبار اختصاص یافته قابل افزایش است.

 

به گفته وی در کنار پرداخت تسهیلات ویژه، متقاضیان می توانند از فضای کارگاهی، آزمایشگاهی و امکانات به روز دانشگاه آزاد برای پیشبرد طرح ارائه شده استفاده کنند.

 

بهشتی نژاد با بیان اینکه محدودیت فضا و مکان وجود دارد اما تاکنون همه متقاضیان پذیرش شدند، افزود: بیشتر متقاضیان به دنبال استفاده ار آزمایشگاه و فضا هستند و در کنار دریافت تسهیلات از این مهم نیز بهره مند می شوند.

 

وی با بیان اینکه در این مرکز، واحد و هسته فناور فعالیت دارد و هسته واحدهای فناور در دانشگاه آزاد حمایت می شود، تأکید کرد: چنانچه طرح و ایده ها در قالب شرکت های دانش بنیان وارد مرکز رشد شود سقف و میزان حمایت مالی و... افزایش می یابد.

 

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد خراسان جنوبی از طرح های شاخص مرکز به شرکت دانش بنیان بارورسازی ابرها (بارورسازی ابرهای سرد و گرم)، مه زدایی فرودگاه ها و... اشاره کرد و گفت: این شرکت دانش تأییدیه خود را از روسیه کسب کرده است و برای بارورسازی ابرها همکاری داریم.

 

وی به واحد فناور در حوزه بتن اشاره کرد و افزود: این واحد در بحث افزودنی های بتن و قطعات پیش ساخته بتن فعالیت دارد و در بحث سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی هم هسته فناور مستقر در مرکز فعالیت دارد.

 

به گفته وی در حوزه مکانیک نیز مجموعه آزمایشگاه خاصی داریم و در حال حاضر دستگاه پرس ضربه ای تناژ بالا تولید می شود و در این زمینه جزو معدود شرکت ها در کشور هستیم.

 

مدیر مرکز رشد واحدهای فناوردانشگاه آزاد خراسان جنوبی از دیگر شرکت و واحدهای شاخص به تولید نانو فیلتر خودروهای سبک وسنگین، پوشال های نانویی که مصرف پمپ کولر را کاهش می دهد و شرکت دانش بنیان در زمینه گیاهان دارویی و محصولات استراتژیکی استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیسکویت رژیمی عناب، رب عناب و زرشک، کیک عناب در دانشگاه آزاد در حال تولید است.

 

دکتر بهشتی نژاد با اشاره به محدودیت اعتبارات پژوهشی و حمایتی مرکز رشد خواستار حمایت صندوق های فناوری مستقر در پارک علم و فناوری شد و با بیان اینکه پس از خروج طرح از مرکز، برای تولید انبوه نیاز به حمایت است، تصریح کرد: در حال حاضر ارتباط دوسویه بین دانشگاه و  پارک وجود دارد و باید این ارتباط بیشتر شود.

 

وی از طرح بارورسازی ابرها به عنوان طرحی ملی نام برد و یادآور شد: این مهم توسط دکتر مجید علی آبادی عضو هیأت علمی دانشگاه که جزو دو درصد دانشمند برتر دنیا در سال گذشته معرفی شده است، انجام می شود. 

 

این پژوهشگر و استاد دانشگاه یادآور شد: طرح قطعات پیش ساخته بتنی برای مقاوم سازی پایه های شبکه های توزیع برق به عنوان طرح برگزیده توانیر شناخته شده است و می توان در مناطقی مانند طبس که خاک خورنده ای دارد و یا در مناطق حاشیه خلیج فارس، دریای عمان و شمال کشور مورد استفاده قرار گیرد.

 

وی تأکید کرد: این طرح از مرحله آزمایشگاه گذر کرده و برای تولید نمونه نیاز به حمایت های مالی دارد و پس از ترجمه طرح به زودی در سامانه بارگذاری می شود.

 

بهشتی نژاد خواستار حمایت از طرح ها شد و گفت: در صورت عدم حمایت، طرح ها و پژوهشگران توسط شرکت های خارجی جذب می شوند.

 

 به گفته وی امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی شیمی، عمران و مکانیک این مرکز در کشور خاص بوده و به روز ترین تجهیزات و امکانات در دانشگاه آزاد بیرجند محیا است.

 

وی برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری در بیرجند را مثبت ارزیابی کرد و افزود: برگزاری نمایشگاه باید تداوم داشته باشد و به صرف بازدید نباشد.

 

مدیر مرکز رشد واحدهای فناوردانشگاه آزاد خراسان جنوبی به بازدید دانش آموزان از نمایشگاه اشاره کرد و با بیان اینکه دانش آموزان هم می توانند جذب مرکز شوند، یادآور شد: برای جذب نخبگان دانش آمورزی نیاز به ارتباط تنگاتنگ با مدارس است.

 

وی تأکید کرد: مرکز رشد با دید تعامل ورود کرده و طرح ها تأیید می شود و چنانچه ایده و طرح پخته نباشد در یک دوره کوتاه ایده پرورش داده می شود.

آخرین مطالب

پربیننده ترین ها