کدخبر: ٦۰۸۵۲
۲۵ آبان ۱٤۰۲ ساعت ۱۸:۵۸
شبستان خراسان جنوبی گزارش می دهد:

مثلث مشکلات مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) علی آباد فنود

مثلث مشکلات مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) علی آباد فنود
«بیمه، نبود مهر واحد و عدم اختصاص امتیاز مجزای آب، برق و گاز به واحدهای تجاری مسجد» از مهمترین مشکلات مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) روستای علی آباد فنود شهرستان سربیشه است.

به گزارش نسیم خاوران- فاطمه رحیم زاده- یکی از اهداف اصلی بنای مسجد، ایجاد مکان خاصی برای عبادت و راز نیاز با خداوند متعال است اما نباید از جنبه های دیگر مسجد غافل شد. با نگاهی به تاریخ صدر اسلام درمی یابیم که مسجد از آغاز پیدایش تاکنون به عنوان مرکز مهمی برای انجام رسالت رسول خدا(ص)، منشأ تحولات و خدمات، و پایگاهی برای ابلاغ پیام های الهی به شمار می رفته است.

 

در حال حاضر نیز مساجد در زمینه های مختلف دارای فعالیت های گسترده هستند و هر قدر این فعالیت ها و کارکردها از تنوع بیشتری برخوردار باشد به طور حتم از جذابیت و اقبال بیشتری برخوردار شده و مورد استقبال گسترده تری از سوی تمامی اقشار جامعه، به ویژه قشر جوان قرار خواهد گرفت که نتیجه آن افزایش اعتقادات مذهبی و دین باوری در سطح جامعه است.

 

مساجد نه تنها نقش مهمی در مسائل عبادی و اقامه نماز دارند بلکه باید به کارکرد و نقش های دیگر مساجد مانند کارکرد آموزشی، فرهنگی و... برای جذب مخاطب به خصوص نوجوانان و جوانان توجه بیشتری کرد و مشکلات پیش رو مساجد مانند بیمه خادمان، بیمه مساجد و... را مرتفع کرد.

 

محمدحسین علی آبادی - رئیس هیأت امنای مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) روستای علی آباد فنود شهرستان سربیشه- در گفتگو با خبرنگار شبستان با اشاره به وجود ۲ هزار مسجد در استان عدم بیمه مساجد را از بزرگترین آسیب‌ها و نقاط ضعف اعلام کرد و گفت: با وجود ارگان‌های فرهنگی مختلف، متاسفانه تاکنون هیچ کدام از این ارگان‌ها برای بیمه مساجد ورود نکرده اند.

 

وی با اشاره به پیگیری صورت گرفته در زمینه بیمه مسجد از ارگان‌های فرهنگی افزود: علی رغم پیگیری‌ها، چند سالی است که مسجد حضرت زهرا (س) به صورت شخصی بیمه می شود.

 

 علی آبادی یادآور شد: مسجد فاطمه زهرا (س) روستای علی آباد فنود در سال ۸۸ روز شهادت حضرت زهرا(س) کلنگ زنی و در سالروز ولادت حضرت زهرا (س) در سال ۸۹ به بهره برداری رسید.

 

وی اعتبارات هزینه شده برای احداث مسجد را ۱۴۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: مسجد در دو طبقه هر طبقه ۱۴۰ متر زیربنا احداث شده است.

 

 به گفته وی اعتبارات هزینه شده برای مسجد ۵۰ میلیون تومان از محل کمک‌های مردمی و خیران روستا، ۶۰ میلیون تومان کمک خیران دیگر مناطق استان و خارج از استان و  ۳۰ میلیون تومان کمک دولتی ( ۲۰ میلیون تومان بسیج سازندگی، پنج میلیون تومان اداره اوقاف و پنج میلیون تومان دفتر امور روستایی استانداری) بوده است.

 

 رئیس هیئت امنای مسجد فاطمه زهرا (س) روستای علی آباد فنود یادآور شد: در طبقه اول مسجد کانون فرهنگی و هنری در متراژ ۷۵ متر دائر و فعالیت دارد و مابقی زیربنا برای وضوخانه و سرویس بهداشتی خواهران و برادران تعبیه شده و طبقه دوم هم ۱۵ مترمربع برای حسینیه و مابقی مسجد است.

 

علی آبادی با بیان اینکه برنامه‌های محوری در محل حسینیه روستا برگزار می‌شود، گفت: فضای مسجد جوابگوی نیاز اهالی روستا است.

 

وی از دیگر آسیب‌های حوزه مسجد به پاسخگویی ضعیف ارگان‌های مرتبط با بسیج اشاره کرد و افزود: در زمان اجرای برنامه همه ارگان‌ها متولی حضور دارند اما در خصوص تامین اعتبار یا در زمان بروز اتفاق کسی پاسخگو نیست و در پایان خادم باید جوابگو مشکلات احتمالی باشد.

 

این مقام مسئول، نبود مُهر واحد برای مساجد را، از دیگر آسیب‌ها برشمرد و تاکید کرد: باید مرکز رسیدگی به مساجد در زمینه تأمین مهر واحد برای مساجد ورود کرده و چگونه استفاده از مهر برای جلوگیری از خطای احتمالی رصد شود.

 

 به گفته وی هر مسجد به صورت موردی اقدام به ساخت مُهر می‌کند و ساخت مهر به صورت شخصی احتمال خطا و سوء استفاده را افزایش می دهد.

 

وی عدم بیمه خادمان مساجد به عنوان مظلوم‌ترین فرد مسجد را از دیگر مشکلات عنوان کرد و یادآور شد: این مشکل باید قانونی حل شود در این راستا با نمایندگان مردم نهبندان و سربیشه در مجلس، بیرجند و درمیان و طبس در مجلس شورای  اسلامی دیداری صورت گرفت و مشکل مطرح شد اما پاسخ درستی دریافت نشد در حالی که نمایندگان به عنوان امین مردم باید برای حل مشکلات ورود کنند.

 

رئیس هیئت امنای مسجد فاطمه زهرا (س) عدم واگذاری امتیازات آب، برق، گاز به مغازه‌ها و اماکن تجاری مساجد را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: به هر مسجد یک امتیاز داده می‌شود و عدم واگذاری امتیاز جدید و استفاده از امتیازهای مسجد برای مغازه های پیرامون مسجد از نظر شرعی مشکل دارد.

 

 علی آبادی تاکید کرد: برای مغازه‌های مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) شخصی اقدام کرده اما باید این مشکل مرتفع شود چرا که چند سال بعد با تغییر مدیریت‌ها و بودن امتیاز به نام افراد مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

 

 وی تقویت خادمان و شبانه روزی شدن مساجد را در آبادانی مسجد مهم دانست و گفت: باید از دو تا سه خادم به صورت شیفتی برای باز بودن درب مسجد به صورت شبانه روزی جذب شود و برنامه‌های متنوع آموزشی، تفریحی، قرآنی، اخلاق، و... در مسجد برای جذب اقشار مختلف به مسجد برگزار کرد.

 

در ادامه حجت الاسلام امین مطهری مقدم- مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی با بیان اینکه امور مساجد نهادی وابسته به دفتر نماینده ولی فقیه بوده و تولیت مساجد با ولی فقیه است، می گوید: در استان ها هم این مسولیت با نمایندگان ولی فقیه است.

 

وی افزاید: بر اساس حکم مقام معظم رهبری ماموریت هایی برای مرکز رسیدگی به امور مساجد شامل حفظ قداست و سلامت معنوی مساجد، تقویت هماهنگ جنبه های معنوی، انقلابی، تعلیمی و تبلیغی و... تعریف شده است.

 

حجت الاسلام مطهری مقدم یادآور می شود: در کنار این ماموریت های خطیر، معرفی امام جماعت و دیگر کارگزاران مساجد هم از رسالت های امور مساجد است.

 

وی با بیان اینکه مساجد مردمی هستند و مدیریت آن با مردم است، می افزاید: هیأت امنا با حکمی که از مرکز رسیدگی دریافت می کنند امورات مسجد مانند بیمه مسجد، حساب بانکی و مسایل اداری مساجد را پیگیری و رسیدگی می کنند.

 

 به گفته وی هیأت امنای مساجد باید نسبت به بیمه حوادث و بیمه مسولیت مدنی مساجد اهتمام و جدیت لازم را داشته باشند تا خدای نکرده در حوادث و اتفاقات بیمه پاسخگوی حوادث باشد والا این مسولیت متوجه هیئت امناء مساجد و امام جماعت خواهد بود.

 

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در عرصه مدیریت مساجد مُهر مساجد است، می گوید: تنها مرجع برای صدور مجوز مهر مساجد مرکز رسیدگی به امور مساجد است که هیئت امنای مساجد و ائمه جماعت باید به این مسئله توجه کنند.

 

حجت الاسلام مطهری مقدم با اشاره به این مهم که در حوزه مساجد سیاستگذاری واحدی نیست، می گوید: در حوزه کلان و کشوری مساجد یک سیاست گذاری واحد وجود ندارد و نهادی در کشور نیست تا حق مساجد را در حوزه نرم افزای و سخت افزای از بودجه های کشوری و  استانی بگیرد.

 

وی تأکید می کند: مرکز رسیدگی به امور مساجد بدون بودجه و اعتبار کشوری واستانی سعی دارد با ظرفیت های مردمی به پویایی و شکوفایی مساجد کمک کند.

آخرین مطالب