کدخبر: ٦۰۷۵۲
۰٦ مهر ۱٤۰۲ ساعت ۱٦:٤۹
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی خبر داد:

افتتاح و کلنگ زنی 27 پروژه در هفته گردشگری

افتتاح و کلنگ زنی 27 پروژه در هفته گردشگری
شاهوردی از افتتاح و کلنگ زنی 27 پروژه گردشگری در اقصی نقاط خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری نسیم خاوران، هادی شاهوردی- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی امروز (6 مهرماه) در نشست مطبوعاتی که به مناسبت هفته گردشگری برگزار شد، از افتتاح و کلنگ زنی 27 پروژه خبر داد.

 

 وی با اشاره به شعار امسال مبنی بر گردشگری سبز تنوعی از رویدادها گفت: کشور و به تبع آن استان این شعار سازمان جهانی جهانگردی را سرلوحه کار خود قرار داده است.

 

شاهوردی با اشاره به افتتاح و کلنگ زنی 27 پروژه در هفته گردشگری گفت: این پروژه ها با رقمی معادل یکصد میلیارد تومان آورده متقاضیان و بخشی هم تسهیلات بانکی از طریق منابع ملی و استانی پرداخت شده است.

 

وی با بیان اینکه افتتاح سفره خانه های سنتی، کارگاه های صنایع دستی، افتتاح اقامگاه های بوم گردی، کارگاههای خراطی، سرامیک و... یادآور شد: با انجام اقدامات خوب و مثبت فضای خوبی برای گردشگران توسط سرمایه گذاران ایجاد شده است.

 

وی در خصوص مجوزها و نوع تاسیسات گفت: در حال حاضر 10 مورد هتل در حال فعالیت داریم و 4 مورد هم در بیرجند، طبس، فردوس و قاین در حال احداث است و تعدادی متقاضی هم داریم چون به مرحله واگذاری زمین نرسیده، در این آمار قید نشده است.

 

وی با اشاره به فعالیت 14 مهمانپذیر، دو مورد در حال احداث، گفت: در حال حاضر دو مجموعه آب درمانی فعال داریم یک باب دیگر هم در فردوس در حال احداث است و آب درمانی دیگ رستم هم متقاضیانی دارد اما با توجه به پیگیری های صورت گرفته و قول های داده شده امید است آستان قدس برای احداث این مجموعه آب درمانی در خور شأن مردم استان ورود کند.

شاهوردی در خصوص اقامتگاه‌های بوم گردی گفت: ۸۴ مورد اقامتگاه بوم گردی فعال و ۲۳ مورد نیز در حال ساخت داریم که این آمار نشان از استقبال مردم دارد.

به گفته وی در استان 20 مورد سفره خانه سنتی فعال داریم و چهار سفره خانه هم در حال احداث است که در صورت تکمیل تعداد مسافرخانه ها به 24 مورد خواهد رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی به اقدامات وزارت میراث فرهنگی و به تبع آن اداره کل در یک سال گذشته گریزی زد و یادآور شد: در یک سال گذشته ۱۵ مورد صدور پروانه بهره برداری در مورد تاسیسات گردشگری صادرشده و 350 مورد بازدیدهای نظارتی نیز از تاسیسات گردشگری، صدور 33 موافقت نامه اصولی انواع تأسیسات گردشگری و... صورت گرفته است.

به گفته شاهوردی در حوزه بررسی و پاسخگویی به شکایات واحدهای گردشگری سال گذشته جزو سه استان برتر کشور بودیم.

وی یادآور شد: در حوزه استانداردسازی تاسیسات و فرایند صدور گواهی نامه کیفیت از سال گذشته تاکنون سه مورد جمع بندی شده و برای ۹ مورد در حوزه تاسیسات مجوز خدمات کیفیت و گواهینامه کیفیت صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث آموزش کارکنان تاسیسات گردشگری از ظرفیت و توان کارکنان و دو مجموعه و مؤسسه آموزشی در استان استفاده شده است و در سال گذشته در حوزه تامین زیرساخت ها ۱۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی جذب شده است.

به گفته وی در حوزه گردشگری از اعتبارات استانی نیز اعتبار خوبی جذب شده و در این راستا در بخش گردشگری بالغ بر ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در حوزه زیرساخت های مورد نیاز گردشگری در استان جذب شده است.

شاهوردی با بیان اینکه امسال 11 مورد صدور کارت برای راهنمایان گردشگری صادرشده است، گفت: با توجه به امکان بررسی پرونده ها بعد از 17 سال رقم خورد و برای صدور مجوزها در اداره کل مستقر شد.

وی با بیان اینکه در زمینه ستاد خدمات سفر ۶۴ جلسه استانی و شهرستانی برگزار شده است، میزان اقامت رسمی گردشگری استان از ابتدای امسال را معادل یک میلیون و ۵۲۱ هزار و ۱۶۳ اعلام کرد که از سال گذشته تاکنون در سامانه های مرتبط ثبت شده است.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد اقامت های استان در کمپ های موقت و زائرسراها بوده است، تعداد بازدید از جاذبه های گردشگری و موزه های استان را چهار میلیون و 289 هزار و 785 مورد اعلام کرد و درخصوص گردشگران خارجی گفت: سه هزار و 70 نفر گردشگر خارجی در استان داشته ایم که به لحاظ اقامت در استان ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با اشاره به وجود سه متقاضی در حوزه گردشگری سلامت گفت: برنامه ریزی های لازم در این راستا انجام شده است و به دنبال ایجاد آماده کردن زیرساخت های لازم برای پاسخگویی به نیاز آنها و کمک به صدور مجوزهای لازم برای آنها هستیم.

وی درخصوص زائران پاکستانی و موکب های ایجاد شده در استان گفت: در این راستا بالغ بر 10 میلیارد تومان از محل ستاد سفر برای احداث سرویس های بهداشتی و... اختصاص یافته و اعلام آمادگی کردیم با توجه به مشکلات مالی که زائران پاکستانی از محل اعتبارات ملی و استانی دارند، بازارچه هایی را در کنار میقات های زائران ایجاد شود.

وی از فعالیت چهار انجمن مربوط به تاسیسات گردشگری در استان خبر داد و افزود: انجمن راهنمایان و گردشگران در استان کم داشتیم که سال گذشته با برگزاری آموزش های لازم برای متقاضیان این صنف، تعدادی به این افراد اضافه شد و به زودی انجمن راهنمایان گردشگران استان راه اندازی می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ضمن تقدیر از رسانه ها گفت: یکی از موادی که توسط رسانه ها به خوبی حمایت شد ثبت رویدادها در تقویم ملی رویدادهای کشور است و 9 رویداد در تقویم ملی رویدادها ثبت شد.

شاهوردی با بیان اینکه پنج مورد در حال ثبت است و در مجموع تاکنون ۱۴ پرونده در این حوزه تهیه شده است به خبر خوش جشنواره ملی زرشک اشاره کرد و گفت: جشنواره ملی زرشک ثبت ملی شده و در حال حاضر در مقیاس استانی برگزار می شود و پرونده ملی بودن آن در حال انجام است و در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت شده است.

وی به فصل پاییز به عنوان فصل گردشگری در استان اشاره کرد و افزود: در این راستا بروشورها و تیزری برای پخش در رسانه استانی تهیه شده و برای پخش در رسانه ملی نیز پیگیری هایی صورت گرفته است و در این فصل از مسافران استان برای بازدید از جاذبه های استان دعوت می شود.

وی به ثبت جشنواره انار و زعفران، بازی بومی و محلی گستج، آیین سنتی بی بی گردی، کوزه شکنی، جشنواره طلای سرخ قاین، جشنواره شهاب باران، جشنواره ملی زرشک در بیرجند، مراسم بیل زنی خوسف، مراسم عناب ته کنی شهرستان خوسف و... در تقویم رویدادها اشاره کرد و گفت: پنج مورد در حال ثبت مربوط به شهرستان های طبس، سرایان سربیشه و خوسف خواهد بود.

به گفته شاهوردی رویداد ملی گردشگری کویر از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و امیداست این اقدامات آغازی برای معرفی فصل گردشگری استان باشد.

وی با اشاره به ثبت جهانی چهار کاروانسرای استان گفت: پنجمین استان از لحاظ تعداد کاروانسراهای جهانی هستیم اتفاقات خوبی در این راستا رقم خورد و امیداست با تخصیص اعتبارات شاهد مرمت کاروانسراها باشیم.

وی در خصوص اعتبارات گفت: امسال با تخصیص 36 میلیارد تومان اعتبار استانی شاهد رشد ۹۸ درصد اعتبارات هستیم و در سفر اول ریاست جمهور از پنج هزار میلیارد اعتبار اختصاص یافته سهم ما  ۶۰ میلیارد تومان و در سفر دوم هم از سه هزار میلیارد تومان اختصاص  ۱۱۰ میلیارد تومان ابلاغ اعتبار شده که ۱۰ میلیارد تومان مربوط به بازارچه های صنایع دستی و ۱۰۰ میلیارد تومان در حوزه تکمیل زیرساخت های سه گانه خواهد بود.

به گفته وی سیاست ما بر این بوده که به صورت کلی کار کنیم و از خرد کردن اعتبارات جلوگیری خواهد شد و صفر تا ۱۰۰ یک بنا را در دستور کار قرار می دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از آغاز کار موزه بزرگ استان خبر داد و گفت: اکثر موزه های استان توسط اداره کل مدیریت می شود و در سطح استان 19 موزه وجود دارد.

به گفته شاهوردی با راه اندازی و تکمیل موزه بزرگ استان موزه ها به صورت تجمیع بخش خصوصی، نسخ اوقافی، میراثی، صنایع دستی در موزه بزرگ استان را خواهیم داشت.

وی در پایان از تخصیص ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه گردشگری در سال گذشته به استان اشاره کرد.

 

آخرین مطالب